- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMTS Milagro: een breed inzetbare tanker

MTS Milagro: een breed inzetbare tanker

- Advertentie -

Delen

Het gloednieuwe mts Milagro ligt afgemeerd aan de kade bij een raffinaderij in de Europoort. Aan dek staan twee bemanningsleden die voor een veilig verloop zorgen van het beladen van de tanks. Ze dragen keurig de voorgeschreven overall; het rood daarvan steekt mooi af bij de witte helm die ze dragen.

Het stuurhuis draagt het naamplaatje van Kampers.

Dennis Mandemaker heeft samen met zijn schoonvader Frë Molegraaf en met Frits van de Geer, kapitein van de Milagro, een vof. De laatste keer dat wij met Dennis een interview hadden was tijdens de doop en de open dag van de geavanceerde 135 meter bunkertanker Friendship van 6349 ton. Dat schip maakt eveneens deel uit van de firma, net als het mts Cito (3227 ton) en het mts Servus (4135 ton). Bij zijn toetreding tot de vof heeft Frits van de Geer als kapitein van de Servus de wens uitgesproken de naam van dat schip te mogen wijzigen in de naam van zijn vorige schip, de Viraya. De Friendship vaart voor Frisol, de overige schepen voor Interstream Barging.

Valkuilen
In de loop van dit jaar wordt aan de vloot nóg een nieuw schip toegevoegd. Mandemaker spreekt over een 135 meter lang tankschip van het type Expirience naar een ontwerp van Rensen Shipbuilding. Het wordt afgebouwd in Krimpen aan den IJssel. Naar verwachting wordt het medio december opgeleverd en het zal worden ingeschreven onder de naam Servus.
Dennis heeft ruim zeven jaar met zijn gezin gevaren en weet waar Abraham de mosterd haalt. Daarna ging hij aan de wal om zich te gaan bezighouden met afbouw. Wat hij na drie achtereenvolgende nieuwbouwprojecten ook weet, is hoe een schip moet worden afgebouwd. Gesterkt door deze ervaring weet hij ook waar de valkuilen zitten die onnodig de bouw vertragen of kostenverhogend werken. Vandaar dat de Milagro onder eigen beheer van de vof is afgebouwd bij scheepswerf Hendrik Ido Ambacht. Tijdens de afbouw heeft de VOF Milagro enkele personeelsleden van de scheepswerf ingehuurd en gebruik gemaakt van de faciliteiten van de werf. De bouw is vlot en probleemloos verlopen binnen de termijn die daar voor stond.

Regie
Dennis Mandemaker trad daarbij namens de vof op als projectmanager. Daarbij is hij verantwoordelijk voor de inkoop van alle materialen, maakt hij afspraken met leveranciers en onderaannemers en stuurt hij de mensen aan. Dagelijks wordt het verloop van de bouw gevolgd. Als het door onverwachte situaties nodig is dat plannen moeten worden bijgesteld, dan gebeurt dat tijdig en in overleg met alle betrokkenen zodat niemand elkaar in de weg loopt of onnodig op een ander moet wachten. Het was prettig samenwerken en bij de Servus zal Mandemaker op dezelfde wijze opnieuw de regie gaan voeren.
Het casco is in China gebouwd naar een ontwerp van Combi International uit Raamsdonksveer. Het tankschip meet 1686 ton, is 86.00 x 9.60 meter, waarbinnen vijf tanks verdeeld zijn met ieder een inhoud van 380 m3. Er is een enkel dekleidingssysteem, dat op locatie is gemonteerd door Leemberg Pijpleidingen en Apparatenbouw uit Heerjansdam. De Marflex-deepwellpompen zijn goed voor een los- en laadcapaciteit van 100 tot 150 m3 per tank per uur.

De hoofdmotor is een Caterpillar C3250 van 1150 pk bij 1800 toeren.

Scherp
In het voorschip wordt de Van Ballegooy-boegschroefinstallatie aangedreven door een John Deere-generator. De hoofdmotor is een Caterpillar C3250 van 1150 pk bij 1800 toeren. De betimmering van het schip werd verzorgd door Hoogendoorn, de lessenaaris uitgevoerd in teakhout. Het stuurhuis draagt het naamplaatje van Kampers.

De Milagro gaat varen voor Interstream Barging, hoofdzakelijk binnen het ARA-gebied, maar het schip kan overal worden ingezet. De tanks zijn voorzien van een coating waardoor het schip geschikt is voor vervoer van nafta, benzine, gasolie en lichte chemische producten.
Kapitein en vennoot Frits van de Geer is zeer te spreken over de uitrusting en de prestaties van het schip. “Als de Milagro beladen is heb je niet eens een boegschroef nodig, zó scherp vaart het schip.”

We hadden ook graag mede-vennoot Frë Molegraaf nog gesproken, helaas lukte dat niet. Hij was deze dag met het voltallig bestuur van Scheepvaart Amusementsvereniging AHOY bezig met de organisatie van een groots opgezette barbecue die op 5 september wordt gehouden bij het feestcentrum Festino in Zwijndrecht.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -