“Eigenlijk speelden we lange tijd met het idee om onze Theresia te laten verbouwen tot een dubbelwandig tankschip”, zegt Willem-Jan Otterspeer. Willem-Jan heeft zich op de werf van Govert Smits even kunnen onttrekken aan alle drukte aan dek. In de woning kan hij rustig met ons te spreken. En die gelegenheid wordt door zijn partner Kimberly Prins meteen aangegrepen om te laten zien dat ze zonder een werkende hydrofoor en met toepassing van een handigheidje toch een goede pot koffie kan zetten.
De betimmering is uitgevoerd door Roos en van Duyvendijk uit Krimpen aan den IJssel.
Willem-Jan Otterspeer had net als iedereen veel verhalen gelezen over BP en met regelmaat kwam bij hem het jaar 2010 in beeld. Willem-Jan heeft in reactie daarop aanvankelijk alleen maar aan plannen voor een verbouwing gedacht. “Toen we wat verder gingen nadenken en rekenen en daarbij ook de zogenaamde 30 jaar-regel betrokken, hebben we pas op de plaats gemaakt en zijn we gaan rondkijken op de tweedehandsmarkt”, vervolgt hij. “De prijzen die daar werden gevraagd in relatie tot nieuwbouwprijzen zorgden er voor dat wij toch zoetjes aan ook aan nieuwbouw gingen denken.”
Bakens verzet
Ze hebben daarover met vrienden gesproken en in een later stadium ook met zakelijke relaties. De uitkomst daarvan was dat ze definitief een streep hebben gezet onder hun verbouw- en tweedehandsplannen. Ze zaten gelukkig niet op een schopstoel en zijn in alle rust hun bakens gaan verzetten om over nieuwbouw te gaan nadenken.
“We hebben zo hier en daar ons oog laten vallen op casco’s die werden aangeboden”, zegt Willem-Jan. Uiteindelijk is hij vorig jaar met Govert Smits in Capelle aan den IJssel tot overeenstemming gekomen voor een nieuwbouwtankschip. De deal werd gedaan op basis van een turnkey-project. Het casco is in China als type C-tanker onder survey van Lloyds gebouwd.
Met de opdracht voor een eerste nieuwbouwschip brak voor het stel niet alleen een spannende maar toch zeker ook een leuke tijd aan. Er moet immers van alles gebeuren. Ook moesten ze iemand vinden voor de Theresia. Dat is gelukt: het schip is uiteindelijk verkocht aan een onderneming in Servië.
De Caterpillar C32 is bij 1800 omwentelingen goed voor 1100 pk.
Het casco van de Otter is in september 2008 in goede orde uit China aangekomen. De woning was voor de reis weliswaar vervoerd als lading in een 135 meter-schip dat met dezelfde zeereis aankwam. Voordat het casco naar Capelle aan den IJssel werd gebracht, is daarom nog een omweg gemaakt via een werf in Dodewaard. Met de woning op de goede plaats is het casco eind december bij Smits voor de afbouw afgeleverd.
Geen gangen
Het schip heeft een lengte van 86 meter, een breedte van 9,60 meter en een diepgang van 3,04 meter. De tonnenmaat is vastgesteld op 1599. De vijf tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 1900m3.
Aan dek staan twee Red Screw-ladingpompen van Kampers. Ze zijn ieder goed voor een laad- en loscapaciteit van 310m3 per uur.
In de machinekamer glimt het ons bekende geel ons toe: een Caterpillar type C32, die bij 1800 omwentelingen goed is voor 1100 pk. In het voorschip vinden we de boegschroefinstallatie die geleverd werd door Van Wijk. In dezelfde ruimte staat een Caterpillar C18 opgesteld die 330 kW zal gaan produceren.
De betimmering en isolatie van de woning en het Kampers-stuurhuis is in goede handen geweest bij Roos en van Duyvendijk uit Krimpen aan den IJssel. De lessenaar kan uitsluitend met veel handwerk en vakmanschap tot stand zijn gekomen. De betimmeringen zijn uitgevoerd in mahonie.
Goed om te vermelden is dat de geluidsmeting tijdens de proefvaart voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat aangaf dat de waarde ver beneden de norm bleef. De woning kent geen gangen; alle ruimte is optimaal benut. Omdat de vetrekken naar elkaar overlopen geeft dat een geweldig ruimtelijk effect.
Samengevat mag gezegd worden dat over het hele schip een geweldige balans is gevonden in maatvoering, inhoud en prestaties. Dat heeft ook Oeltrans in Hamburg aangesproken. Net als met de Theresia krijgt Otterspeer Tankvaart met de Otter opnieuw het volste vertrouwen van deze opdrachtgever.