Mts Kate in Stage V-versie

0
Mts Kate. (foto Media Creators)

Voor Breko is de Kate het zestiende 85 x 9,50 meter grote Gebr. De Jonge Eco-Nomy superfixed afbouwcasco uit Kladovo. Populair von Kopf bis Fuß! Nummer 17 en 18 zitten eraan te komen. Voor naamgeefster Kate was het haar eerste! Tijdens een coronagerelateerde doop ging de 2-jarige dame als een diva op de foto en applaudisseerde voor zichzelf en deze aanwinst voor RT Lloyd! 

Als je er aan boord stapt, springt automatisch je ‘radar’ aan, onmiddellijk zie je accenten van PSI Piping, EBS-pompen, Alubouw de Mooy en de afwerkingsperfectie van Breko oplichten, alles ingelijst door ROOT Painting. Onderweg heb je dan al gehoord dat mts Kate op tijd is opgeleverd, woensdag perfect proefgevaren heeft, donderdag een paar puntjes zijn weggestuft, vrijdag EBIS en maandag met de vlag van Interstream Barging – net als de reeds in de vaart zijnde zusjes Louise, Yara, en Sophie – in top naar de terminal!

Ruijven BV richtte met een compagnon die beschikt over tankvaartroots de firma RT Lloyd BV op. Het firmalogo op de brug benadrukt dat. Mts Kate wordt ‘gebareboat’ door Fortes Shipping Luxembourg en Interstream Barging zorgt voor de exploitatie. Naast duwboten en drogeladingschepen is deze Kate de achtste tanker bij RT Lloyd, herkenbaar aan de zwarte boeiing met de naam in rvs en oranje signaal. Wat je noemt een chique uitstraling.

Automatische piloot?
“Hebben wij niet”, volgens Alex Mutsaars en zijn team, die zich professioneel richten op specifieke, hoogwaardige afwerking, opdrachtgeverswensen en hetgeen de wet zoal verlangt! “Een positieve stemming op de werkvloer laat zich in werkplezier en kwaliteit vertalen”, aldus  Alex. “Overigens was ik in de laatste fase van deze afbouw met vakantie en staat de handtekening erop van de Breko-medewerkers Gejo Langejan, Drages Ivanov en collega’s evenals die van Peter Kazen. Om de vakanties voor de klant te overbruggen zetten we hier alle zeilen bij!”

(foto Johan de Witte)

“Over de compleetheid en kwaliteit van deze 85 x 9,50 ECO-NOMY zijn we onder de indruk”, aldus Rick Ruijtenberg, de technische man en troubleshooter bij Ruijven. “Het beproefde en fraaie model is overdekt gebouwd. Het ijzer komt er zwart binnen, schuift door de zandstraal-unit naar de plasma-snijmachine. Frames en maatvoering zijn zo scherp als de tekening. Vrijwel alles wordt automatisch gelast. De cascobouw is door gebroeders De Jonge ditmaal uitbesteed aan Damen Shipyards in Mangalia. Ouderwets krimpen voor een strakke huid, is ook daar modern!”

Nog steeds gemotiveerd, Rick?
Hij lacht en zegt: ”We gaan uitdaging niet uit de weg, met een klein groepje doen we alles. De tankvaart is meer mijn ding aan het worden. Overigens zijn we als TD met drie man.” 

Hoe zit het met vergroening?
“We moeten in de transitie naar schoner nog wat stappen zetten. De wetgeving volgen en begrijpen is één ding, efficiënt en ernaar kunnen uitvoeren is een andere. Deze Kate met driemaal Scania en twee JCB-generatoren, is nu geheel Stage V. Daar zijn we blij mee, niettemin is dat voor grotere vermogens in onze duwboten nog niet het geval. We hermotoriseren daar met CCR2-motoren omdat het simpelweg nog niet mogelijk is om aan de strenge eisen te voldoen in hogere vermogens. Wetgeving, de beschikbaarheid van motoren, trage certificering en wat het kost, lijkt vergroenen wel op schaken. Het is een kostbaar spelletje. Overigens rijd ik tijdens de afbouw fluitend naar Breko… Ze zijn zeer geroutineerd in afbouw, dat werkt ontspannend!” 

Komt Rook Ruijtenberg weleens kijken?
“Als het spannend wordt, staat hij voor de loopplank. Tussendoor komt hij voor een praatje en voelt zich collega met de jongens aan boord. Scheepvaart zit in je hart!”

In de machinekamer staat tweemaal 450 pk Scania met Reintjes-koppelingen. De nabehandeling verraadt zich nauwelijks door een verdikking in de uitlaat. Het blinkt er van eenvoud. 

“Met 1,40 diameter schroeven staat er fullspeed 18,5 kilometer op de klok”, vertelt kapitein Arie Versluis. Arie heeft al heel wat kilometers achter de rug en is een kapitein waar je graag bij in de stuurhut zit, maar op de dag van het EBIS-examen niet te veel moet…! 

Het is ons duidelijk, we kijken verder. De huistimmerman SteeHa heeft met zijn comfort de bemanning weer ingepalmd. De fraaie lessenaar in de stuurhut leverde C-Sytems. NovaProject is familie van Ruijtenberg, dus wie gestoffeerd heeft, is vanzelfsprekend. Er zijn vijf met Hempels Galvosil 15700 gecoate centertanks met spiralen. De elektrische installatie verzorgde C-Systems uit Hardinxveld eveneens. 

In ballast met de kolomstuurhut van Alubouw de Mooy aan dek, duikt het schip onder de 4 meter. Het Foresta ejector-ballastsysteem bewijst zich in de praktijk als zeer betrouwbaar. Foresta Trading is specialist in pompen en appendages. 

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.