Tweede volledig elektrische veerpont voor GVB: NZK 101

0
elektrische veerpont NZK 101
(foto GVB)

De volledig elektrisch varende veerpont NZK 100 is genomineerd voor de KNVTS Schip van het Jaar Prijs 2021. Inmiddels heeft Holland Shipyards Group ook de tweede uit de serie in Amsterdam afgeleverd bij het vervoersbedrijf GVB: de NZK 101.

In totaal gaat het om een serie van vijf. De opdracht kwam tot stand na een Europese aanbesteding.

De schepen zijn speciaal ontworpen voor het GVB voor de verbinding tussen de noord- en zuidkant van het Noordzeekanaal. De veerpont is 41,60 meter lang en 13,89 meter breed en kan per keer twintig auto’s en maximaal 400 passagiers overzetten. Een beweegbaar hek tussen fietsers, voetgangers en auto’s maakt het mogelijk om hen afhankelijk van het aanbod te scheiden en zo nodig meer van bepaalde groepen mee te kunnen nemen.

Opladen

De overtocht duurt maar een paar minuten, ook het aanmeren, laden en lossen duurt maar enkele minuten. De voortstuwingstrein is volledig elektrisch. De accu’s worden één keer per retourtrip geladen, aan de noordzijde van het Noordzeekanaal.

De elektrisch varende NZK-schepen vervangen de huidige Noordzeekanaalveerponten. Die dateren uit de jaren 30 van de vorige eeuw.

Inmiddels is Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam bezig met de afbouw van het volgende schip, de NZK 102. 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.