- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Puccini: achtste nieuwbouw binnen vlootvernieuwing GBS group

Mts Puccini: achtste nieuwbouw binnen vlootvernieuwing GBS group

- Advertentie -

Delen

Wat ons betreft geven we maximale punten voor de open deurdag en doop van het mts Puccini. In willekeurige volgorde bedoelen we daarmee het weer, de locatie bij het Pomphuis in Antwerpen, de ontvangst op De Ark, een gezellige groep relaties waaronder medewerkers van VEKA, vrienden en familie. Daaronder bevond zich ook de 9- jarige Emma Van Gavere, een parmantige en resolute doopmeter. Ze is het petekind van Dries Vaerewyck. Samen met Erik Vermeylen vormt Dries Vaerewyck een evenwichtig compagnonschap van mts Puccini bvba.

Als we in gesprek zijn met deze 32-jarige mede-eigenaar van het nieuwe schip blijkt dat hij daarmee heeft gekozen voor een ‘geregeld’ leven waarbinnen hij met zijn vriendin alle gezamenlijke sociale contacten kan onderhouden. En dat is vroeger wel eens anders geweest begrijpen wij.
Je kon Dries tegenkomen als opstapper van een zeiljacht of catamaran om ze voor een eigenaar naar het andere eind van de wereld te zeilen. We horen details van een reis van Frankrijk door het Suez­kanaal naar Djibouti. Goed voor het ophalen van talen; de drie overige opstappers spraken Portugees, Schots en Iers.

(foto Hans Heiligers)

Later maakte hij met zijn vriendin Hannah Brooke een wereldreis; ze bleven een jaar weg uit België. Tijdens de toer hebben ze samen nog een reisje aangenomen voor het wegbrengen van een zeiljacht van het noorden van de VS via Bermuda naar de Caribbean. De maritieme binnen- en zeevaartopleiding werd daarmee ruimschoots in de praktijk bewezen.
Maar… “een mens moet soms keuzes maken”, zegt Dries Vaerewyck als hij met een serieuze blik in zijn ogen uitlegt waarom het avonturen voorbij is omdat hij thans mede-eigenaar is geworden van ‘de’ Puccini. Ook zijn vriendin maakte een andere keus: ze werd underwriter Hull & Yachts bij een verzekeraar. Aan gesprekstof geen gebrek als Dries zijn vrije week heeft.

GBS
Tussen de gasten ontdekken we Marcel Allard, hij is technisch manager bij General Bunkering Services bvba (GBS) en nauw betrokken bij zowel de plannenmakerij en afbouw van alle nieuwbouwschepen die de laatste jaren aan de vlootlijst van GBS zijn toegevoegd. Zoals we later zullen zien heeft Allard bij de inrichting van de machinekamers opnieuw al zijn ervaring ingebracht.
Ook de machineruimte in het voorschip is volledig binnen die routine en in overleg met VEKA in Werkendam ingedeeld. “En dat is vooral praktisch als je voor onderhoud wat moet sleutelen”, verklaart hij ons.
Maar liefst vier generatorsets en een grote Heatmaster-ketel kregen daar tussen de verdiepingen een plaats. Op dit moment krijgt de ketel binnen dit type C-schip nog geen praktische taak; het mts gaat vooralsnog gasolie bunkeren binnen het ARA-gebied.
Complimenten voor het timmer- en isolatiewerk van De Combinatie die in de slaapkamers een record vestigde met een meting van 51db.
Even later spreken we met Erik Vermeylen, CEO van GBS. Ook zijn moeder is getuige van de doop van het nieuwe schip. Het mts Beethoven werd door haar als eerste schip van de vlootvernieuwing acht jaar terug gedoopt, het was in augustus 2005.
Vermeylen is trouw aan zijn zakelijke besluiten die hij in het verleden nam: ieder jaar een nieuw schip als vervanging van enkelwandig en/of uitbreiding van de vloot. Vorig jaar om deze tijd werd het stoere estuaire mts Mozart gedoopt, de jaren er voor mts Beethoven, mts Paganini, mts Ravel, mts Rossini, mts Verdi en mts Vivaldi.

Nadat ze haar gedicht had voorgedragen doopte Emma Van Gavere het schip. Op de achtergrond vlnr Erik Vermeylen en
Dries Vaerewyck. (foto Hans Heiligers)

 
Als een baken
Als we vragen hoeveel schepen er binnen het programma nog zullen volgen dan horen we van Vermeylen dat de volgende nieuwbouw zich begin volgend jaar aankondigt: een 110 x 13,50 meter tankschip. Daarna volgen nog enkele zusterschepen van het mts Puccini die binnen hun maatvoering 86 x 11,45 meter zeven centertanks herbergen. “Die laatste casco’s moeten nog worden gebouwd”, zegt Vermeylen.
Binnen een supergezellige sfeer wordt het schip tijdens de open deurdag door de gasten bezocht. Ze hebben geen moeite gehad om de juiste locatie te vinden: de 27 meter lange bunkergiek met feestelijke vlaggenlijn stond als een baken. De avond (en nacht) voor de doop was er een feestje voor de bij de afbouw betrokkenen; enkele waren uiterlijk nog onder de indruk daarvan.
Ook wij waren onder de indruk, en wel van doopmeter Emma Van Gavere die voorafgaande aan haar officiële handeling luid en duidelijk en vooral op charmante wijze het gezelschap haar gedichtje presenteerde:
 
liefste Puccini
jij ligt daar in pracht en praal
met zesentachtig meter sterk staal
jij ligt hier zo mooi te blinken
wij komen op je gezondheid klinken

Erik en peter Dries hebben lang voor jouw gespaard
we wensen jouw en je bemanning een goed vaart
ik gooi de fles zoals het moet
lieve Puccini: het ga je goed

Emma oogstte met haar voordracht veel sympathie en greep kort daarna de schaar om een rood lint te gaan doorknippen waaraan tot dat moment een fles bungelde met daarin de champagne onder de bieren. 
De kenners begrijpen meteen waarover we spreken maar voor de volledigheid melden wij nog dat het ging om een donkerbruine fles
Duvel. Volgens het etiket een Golden Ale, de met goud bekroonde limited edtion van 2012, met dank aan Bram Vaerewyck, broer van Dries.
De 3-liter-fles moest er aan geloven en spatte keurig tegen de boeg van mts Puccini uit elkaar. Met veel applaus voor Emma.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -