- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Elisa S: “Time for change”

Mts Elisa S: “Time for change”

- Advertentie -

Delen

Op naam van Galaxie N.V. uit Gent kwam in 2002 het 110 meter lange mts Galapagos in de vaart. Ivo Stevens liet het via Rensen-Driessen Shipbuilding bouwen op de werf van Santierul Naval Orsova in Roemenië. Later leerde Ivo Erika Kiss kennen, inmiddels zijn echtgenote.

Ivo en Erika varen stilaan al weer ruim elf jaar samen. Op de vraag hoe zij de overstap naar de binnenvaart heeft ervaren, horen we dat Erika’s vader een technisch beroep had en veel kennis met haar heeft gedeeld. De overige ervaring, zoals het varen en leven aan boord, omschrijft Erika als het binnenstappen in een geheel nieuwe wereld. Een nieuwe wereld waarin ze zich met Ivo en hun dochtertje Elisa helemaal thuis voelt en gelukkig is.

 

Streven naar perfectie

Later in het gesprek stellen we vast dat ook de wederzijdse zakelijke betrokkenheid van het koppel stevig in de onderneming is verankerd. En zoals dat zakelijk gezien nu eenmaal hoort, nemen zij ook van tijd tot tijd de maat op van hun zakelijke doelstelling om te zien waar ze in de markt staan en of ze daarmee nog op de juiste koers liggen. Tevreden met de huidige situatie of wordt het misschien weer eens tijd voor een volgende stap binnen hun ondernemersplan?

Plannen maken begint doorgaans met een verkenning van mogelijkheden. Als onderdeel daarvan heeft Ivo Stevens een gesprek met Unibarge in Zwijndrecht. Al snel ervaart Stevens een stevige match met de wijze waarop zowel hij als Unibarge hun onderneming aansturen voor het veilig transport van minerale olieproducten: streven naar perfectie.

Na het gesprek keert hij goed gedocumenteerd terug naar boord. De slogan Time for change die op de omslag van een brochure van Unibarge is vermeld, blijft goed hangen bij het koppel. Het vormt uiteindelijk de motivatie voor serieuze plannenmakerij in de richting van een mogelijke nieuwbouw.

Alles wordt overwogen. Er wordt gedacht aan de bouw van twee kleinere schepen. Als tegenhanger ontstaat er eveneens een ambitieus plan voor één groot schip. De wetenschap dat je een enkel schip zelf kunt varen, biedt veel zekerheid en geeft de doorslag voor het definitieve nieuwbouwplan.

 

 Drukte op de Maasboulevard in Zwijndrecht bij de doop. (foto Hans Heiligers)
Drukte op de Maasboulevard in Zwijndrecht bij de doop. (foto Hans Heiligers)

 

ABC-motoren

Galaxie N.V. komt opnieuw in contact met Rensen-Driessen Shipbuilding. Evenals bij de vorige nieuwbouw ontstaat tijdens het gesprek binnen de kortste keren weer dezelfde vertrouwensband van toen. Dat kun je niet zeggen van de Nederlandse huisbankier van Galaxie.

De ruim 20-jarige relatie die door Stevens’ Galaxie op strikt correcte wijze werd onderhouden legt geen grammetje vertrouwen in de schaal bij de financieringsaanvraag. Hoe anders is dat met Francesca Ceulemans van KBC Bank in Antwerpen. Die breidt de particuliere relatie met de familie Stevens uit tot een volwaardig zakelijk account, geeft Galaxie alle vertrouwen en het bijbehorend krediet.

De weg naar de handtekening onder het contract van Rensen-Driessen kent daardoor geen beletsels meer en dat geldt eveneens voor de bouwtermijn van slechts vijf maanden die de werf in Turnu-Severin nodig heeft om het volwaardige casco te leveren. Het wordt buitenom naar Dolderman in Dordrecht gebracht. Vorige week was de proefvaart: wat een geweldige sfeer aan boord.

 

Gezelligheid

Rianne Driessen en Erika slaan geen plekje van het 135 meter lange schip over en gaan rond met koffie en alles wat er traditiegetrouw op zo’n dag nog bijkomt. Ivo’s ouders Alfons en Martha Stevens uit Oelegem zijn eveneens aan boord. Alfons vertelt ons dat er binnen drie generaties Stevens al voor de achtste maal ABC-motoren zijn geïnstalleerd. De eerste daarvan was een exemplaar van 80 pk in een spits. Wat een verschil met die twee grote ABC’s die aan boord van de Elisa S ieder goed zijn voor 1500 pk.

Al tijdens de proefvaart zegt Ivo Stevens dat hij het nu al goed kan vinden met dit nieuwe schip. ‘Het glijdt over het water’, onderstreept hij. De twee woningen met zes slaapkamers, drie badkamers en ook het stuurhuis zijn ingericht door Erika, die daarmee de rol van binnenhuisarchitect vervulde. Ze bracht daarmee de 5-koppige bemanning veel gezelligheid in hun verblijf en dat geldt eens te meer voor hun eigen woning aan boord.

Ivo en Erika Stevens drukken ons stevig op het hart om in dit artikel te melden dat ze zeer content zijn over de hoge kwaliteit van het casco van Rensen-Driessen Shipbuilding en de navenante afbouw bij Dolderman.

 

Inruilen

Als we Wim Driessen daarop aanspreken, refereert hij meteen aan het mts Galapagos dat hij in 2002 aan Galaxie mocht leveren. ‘Ook dit nieuwe schip hebben wij turnkey opgeleverd waarbij het contract niet beperkt bleef tot de levering van mts Elisa S’, zegt Driessen. ‘Twan de Goey van onze makelaardij heeft daarbij een aanvullende deal ingepast in de vorm van een inruilovereenkomst. Daarin werd bepaald dat het vorige schip van Stevens uiterlijk bij het in de vaart brengen van het nieuwe schip tegen een vooraf overeengekomen prijs door Rensen-Driessen Shipbrokers zou worden afgenomen.

 

Het schip, gereed voor de proefvaart vanuit Willemstad. (foto Hans Heiligers)

Tank Star

Het woord ontzorgen komen wij nogal eens als cliché tegen, maar zou hier volledig op zijn plaats zijn. Driessen: ‘We namen het vorige schip af, berekenden en tekenden via Rommert Ship Design, bouwden het casco en leverden via Dolderman het complete schip turnkey.’

De afmetingen zijn 135 x 17,50 x 6,10 meter waarbij het gebouwd is met een karakteristieke slimme middenschipconstructie die nu eenmaal van belang is voor een schip van dergelijke afmeting. ‘Je kunt aan zo’n groot schip oneindig veel opties aanbrengen’, zegt Driessen. ‘Heel goed dat Stevens vooral oog heeft gehad voor accenten rond essentiële zaken voor het veilig en economisch werken aan boord.’

Als voorbeeld noemt hij de Tank Star-software, het programma dat binnen de regels van de classificatiebureaus volledig is goedgekeurd om aan boord langsscheepse stabiliteitsberekeningen te maken. ‘We hebben er twee jaar aan gewerkt’, zegt Driessen. ‘Het mts Elisa S is het eerste schip waarop het is geïnstalleerd.’

 

Roemenië

Als Wim Driessen terugblikt op de cascobouw in Roemenië, doet hij dat net als de familie Stevens op een bijzondere manier. ‘Erika is van Roemeense afkomst en dat geeft die periode van vijf maanden afbouw een extra herinneringswaarde en dat geldt ook voor het feest dat Erika en haar zus Agnes hebben georganiseerd toen het casco te water ging.’

Tegen de achtergrond van veel zon, een mooi wolkendek en heel veel vrienden en relaties mocht de 6-jarige Elisa Stevens het schip dopen. En dat deed ze geweldig goed. Luid en duidelijk sprak zij alle goede wensen uit die voorafgaan aan een doop en rondde het af met een charmante zwier die het einde betekende van de fles en een goede toekomst inluidde voor het schip waaraan haar naam is verbonden.

Aalmoezenier Van Welzenes heeft daarna op zijn kenmerkende, enthousiaste wijze het schip ingezegend. In dok restaurant & wijnbar aan de Zwijndrechtse Maasboulevard kon er nog vele uren gezellig worden teruggeblikt.

Elders werd ook nog gefeest: Ubbo Rommerts trad op dezelfde dag in het huwelijk.

 

tekst: Hans Heiligers

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -