- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Autan: “Net zo goed als de muggenspray”

Mts Autan: “Net zo goed als de muggenspray”

- Advertentie -

Delen

Donderdag 17 januari is de Autan gedoopt, de derde Triple A-tanker van Chemgas Barging. De naam van de LPG-tanker zorgde links en rechts voor gefronste wenkbrauwen en vragende blikken. “Het is de naam van een vrij sterke wind in Zuid-Frankrijk. Verwar hem alstublieft niet met die gelijknamige spray tegen muggen”, legde managing director Gunther Jaegers met een kwinkslag uit. “Die overigens heel goed werkt. Deze dame zal ook heel goed werk leveren”, voorspelde hij over de nieuwe aanwinst van de Chemgas-vloot.

De Autan lag aan de Boompjeskade in Rotterdam. De vele gasten werden ontvangen in restaurant De Boompjes. Voor en na het officiële gedeelte konden zij het schip bezichtigen.

 

FLEX Tunnel

De Autan completeert de serie van drie Triple A-tankers. Vorig jaar kwamen al de Alize (juni) en de Aurora (oktober) in de vaart. Het ontwerp van de tankers is nieuw. Chemgas gebruikt de term ‘Triple A-klasse’ omdat het er drie zijn, de namen allemaal met een A beginnen en ze op alle vlakken van de modernste technieken zijn voorzien.

De schepen zijn 110 meter lang en 11,40 meter breed en hebben een tankinhoud van 2.800 m3. De casco’s zijn in Kladovo aan de Donau gebouwd, door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services. De afbouw is verzorgd door TeamCo Shipyard in Heusden.

De drie tankers zijn uitgerust met een intrekbare FLEX Tunnel van Van der Velden. Die stelt het schip in staat om bij voldoende diepgang van het schip de tunnel in te trekken waardoor het schip minder weerstand in het water ondervindt. Hierdoor kan brandstof worden bespaard.

 

Geen Formule 1

Het schip kan een snelheid bereiken van 22 kilometer per uur. “Behoorlijk snel voor een binnenvaartschip”, aldus Gunther Jaegers. “Het is dan wel geen Formule 1, maar toch een hele prestatie.”

Met een gulle lach richting kapitein Bert van der Plas liet hij erop volgen: “Let op! Deze dame is aardig wat geld waard. Maak er geen krassen op.”

Bert van der Plas, die voorheen op de Brise voer, was de laatste maanden op de werf van TeamCo om de afbouw te begeleiden en het schip van voor tot achter te leren kennen. Hij had ook al op de twee voorgangers gevaren. “En dat beviel uitstekend. Ze varen prima.”

Directeur Gunther Jaegers overhandigt bloemen aan de echtgenote van Bert van der Plas.

Stage V

De Autan is uitgerust met de laatste CCR2-model van Caterpillar. Maar al wel klaar voor de nieuwe emissienorm stage V, vertelde Gunther Jaegers. Die eraan toevoegde: “Die norm gaat voor dit soort motoren in die na 1 januari volgend jaar worden ingebouwd. Stage V betekent dat een motor moet zijn voorzien van een roetfilter en een SCR-katalysator.” Met ook nog adblue, een mengsel van  water en ureum dat wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen, kan de emissie van stikstofoxide (NOx) binnen de norm worden gehouden. “De Autan is daar al klaar voor. Er is bijvoorbeeld ruimte voor de adblue-tank.”

Gunther Jaegers zei dat Chemgas eigenlijk al meteen had willen investeren in stage V-motoren. “Voor alle drie de schepen. De techniek is wel beschikbaar maar er zijn nog geen motoren met type approval. Ze zijn nog steeds niet beschikbaar. We moeten nog wachten.”

“Er is beloofd dat stage V-motoren vóór het eind van het jaar leverbaar zijn, maar ik ben nog sceptisch of dat ook zo zal zijn. Ik wil het eerst zien én ik wil de prijs zien. We zullen als binnenvaart aanzienlijk meer moeten betalen dan voorheen. En dan moet er ook nog voldoende ureum beschikbaar zijn bij de bunkerstations…”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -