Aqualiner, de exploitant van DeWaterbus in Antwerpen, heeft twee nieuwe schepen toegevoegd aan de vloot: de Aqua Jade en de Aqua Emerald. Op 29 december werden ze gedoopt in Willemstad. DeWaterbus verzorgt dagelijks woon-werkverkeer en het vervoer van recreatieve reizigers met vaste diensten in en rond de door files geteisterde Sinjorenstad.
In opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen startte DeWaterbus op 1 juli 2017. De vloot bevat op dit moment zes schepen en zal dit jaar nog verder worden uitgebreid; naar dertien schepen. De Aqua Diamond, zusterschip van de Aqua Jade en Aqua Emerald, werd in juli 2017 als eerste schip opgeleverd.
De vaartuigen zijn 24,50 bij 7 meter en volledig van kunststof. Hierdoor zijn de schepen lichter. Ze zijn gebouwd door Damen
Shipyards.
Composiet
Damen Shipyards heeft inmiddels veel waterbussen van aluminium gebouwd. “Er is nu een nieuwe weg ingeslagen door in kunststof te bouwen”, vertelt Jelle Meindertsma, salesmanager Benelux bij Damen Shipyards. De Aqua Diamond was het kunststof prototype en ook het eerste nieuwe schip dat geleverd is aan Aqualiner.
Doordat dit ontwerp lichter is, volstaat minder motorvermogen. Dat resulteert in een lager brandstofgebruik. Er zijn twee Volvo’s IPS 2-650/D11 geplaatst met een vermogen van elk 375 bkW.
Gerbrand Schutten, directeur van Aqualiner, is erg te spreken over de kunststof schepen. Toen hij directeur was van Waterbus Nederland maakte hij voor het eerst kennis met een composiet passagierschip. “Dit bestaande schip beviel technisch-operationeel erg goed. Dat was nu de aanzet tot het besluit om kunststof te laten bouwen.”
Een nieuwe ontwikkeling, ook voor de regelgeving. “Dat is wel een uitdaging; je moet met veel zaken rekening houden, waarbij soms nog niet alles goed geregeld is. Er komt gewoon ontzettend veel bij kijken.”
Meer vormvrijheid voor de romp
“Er zijn allerlei zaken waar je uitzonderingen voor moet bedenken en die je ook apart moet laten keuren”, stelt Schutten. “Het is voor alle partijen in de beroepsvaart een nieuwe materiaalsoort, maar ze vinden ook allemaal dat het modern is en gebruikt moet kunnen worden.”
Het zorgt onder andere voor meer vormvrijheid tijdens de bouw. De romp is gemakkelijker te moduleren en dus optimaal voor de waterverplaatsing te vormen.
Kunststof is verder eenvoudiger in onderhoud en reparaties zijn simpel en snel uit te voeren aan het schip. “Het hoort bij deze tijd”, zegt Schutten. “Een nieuwe generatie en modernisering was nodig voor passagiersvervoer. Er zijn 220 Volt, wifi, grote beeldschermen en een mooi, comfortabel interieur aan boord. De reiziger vraagt tegenwoordig meer dan van A naar B te varen. Damen Shipyards heeft dat geweldig gedaan.”
Damen Shipyards heeft een werf in Turkije die in kunststof bouwt. Daar zijn de Aqua Jade en de Aqua Emerald dan ook gebouwd. “Kunststof past goed in onze strategie”, vertelt Meindertsma. “Door vacuüminjectie kan er lichter dan met aluminium gebouwd worden.”
In een gesloten mal worden matten geplaatst met een schuimkern tussen de matten. Door de vacuümtechniek wordt de hars in de matten gezogen. Na uitharden ontstaat een zeer gladde sterke kunststofscheepsromp. Het is een techniek die al jaren wordt toegepast in de jachtbouw en automotive.
Flexibele indeling
Op eigen initiatief van Damen Shipyards werd het eerste schip ontwikkeld en naar Nederland gehaald. Dit project liep gelijk op met het project van Aqualiner om vervoer over water in Antwerpen mogelijk te maken. Schutten nam direct een optie op het schip.
De nieuwe lijn kunststofschepen is in nauwe samenwerking met hem ontwikkeld. “Mede met Schuttens enorme kennis van vervoer over water is de nieuwe flexibele indeling ontwikkeld”, vertelt Meindertsma. “Er is keuze uit een groot achterdek voor veel fietsen of een groot passagiersbedrijf met meer zitplaatsen. Dit is variabel aan te passen op verzoek van onze klant.”
Ten opzichte van de vroegere aluminium waterbussen is er meer licht en meer comfort voor de passagiers in de salon. Er is rondom panoramazicht met hoog doorlopende ramen. Zelfs in het plafond zitten ramen. Ook geluid en trilling zijn gereduceerd.
“Na het eerste exemplaar zijn we met vier schepen in opdracht gestart, de vijfde wordt nu gebouwd. Later dit jaar worden er nog eens twee grotere afgeleverd.”
Halverwege dit jaar verwacht Aqualiner de schepen voor het Albertkanaal. Die zullen niet snelvarend zijn, maar wel volledig elektrisch. Deze zomer worden er nog twee grotere kunststof schepen geleverd, door de Spaanse werf Rodman.