De machinekamer, het kloppend hart van de Anversa.
De zaakvoerders van de afdeling Binnenscheepvaart van Effekt bvba uit Schilde hielden de vaart en het tempo er goed in op woensdag 25 juli. Die dag stond bij hen in de agenda voor de proefvaart van het mts Anversa in Willemstad, de open deur, doop en feestelijke receptie in Dordrecht bij café-restaurant Mertz aan de Binnenkalkhaven.
Al vroeg in de ochtend stonden de serviceauto’s van de bekende leveranciers geparkeerd in Willemstad. Was het de dagen ervoor nog dagelijkse routine naast gereedschap- en testapparatuur ook nog regenkleding mee naar boord te nemen, die laatste handeling kon voor deze zomerdag met de allergrootste zekerheid achterwege blijven. Het werd voor alle betrokkenen een dag met een gouden randje. Het mts Anversa (Italiaans voor Antwerpen) lag er keurig bij, zowel de mannen en de dekwaspompen hadden hun werk stralend opgeleverd. De achtergebleven druppels op het strak gelakte schip schitterden in de zon die op deze feestelijke dag met een charme offensief een inhaalslag maakte.
Kort na de brug over het Haringvliet ging de koffie rond, vergezeld van een assortiment knapperige Belgische koffiekoeken waartegen niemand nee zei. De man die een T-shirt draagt met het Lloyds thema ‘Life matters’ heeft een klemblok in zijn hand met reeksen blanco vierkantjes die hij tijdens de proefvaart moet gaan afvinken, al dan niet voorzien van enig commentaar. Noch de schipper noch de bij de bouw betrokkenen maken zich druk over de uitslag die voor hen niets anders betekent dan een bevestiging van de geslaagde technische proefvaart die enkele dagen terug werd gehouden.
Bouw
Aan dek neemt Wim Driessen voor ons alle tijd en krijgen wij het complete verhaal dat bij de bouw van dit schip en zijn eigenaar hoort. We horen van hem dat het is begonnen met de containerduwbakken waarvoor door Rensen-Driessen Makelaardij een andere bestemming werd gevonden. Dat maakte de weg vrij om het traject van een nieuwbouw te gaan doorlopen. Niet meer voor transport van containers maar met tankvaart. Het moest een tankschip worden waarmee zowel kan worden voldaan aan het verlanglijstje van veeleisende verladers maar ook aan de meest gunstige economische bedrijfsvoering voor de eigenaar, waarbij prestaties en brandstofverbruik een grote rol spelen.
Wim Driessen legt uit dat het naamplaatje van Rensen-Driessen’s ‘moneymaker’ niet voor niets is opgehangen aan dit onderscheidende tankschip van 110.00 x 11.45 meter waarvan de kenmerken het uniek maken en de lat voor de concurrentie nog steeds hoog houdt. “Het schip heeft een diepgang van 3.40 meter en is zelfs bij 2.80 meter nog altijd goed voor 2.170 ton”, zegt Driessen. “Omdat het schip 8 tanks heeft in plaats van 10, is de holte kleiner en hierdoor is er minder staal nodig, dus minder gewicht. En dat vergroot op zijn beurt het laadvermogen van mts Anversa.” Het ballasten geschiedt ondermeer via de zij en het vlak. Het ontballasten wordt geregeld door twee injectoren die deze klus binnen vier uur zullen klaren.
De zekerheid dat dit nieuwbouwplan volledig zou aansluiten bij de voorgenomen transporten voor Stetra gaf de doorslag voor Effekt bvba uit Schilde om vorig jaar oktober hun handtekening te plaatsen onder het contract van Rensen-Driessen Shipbuilding waarmee hun mts Anversa in Roemenië zou worden gebouwd. Tien weken terug werd het casco afgemeerd bij Dolderman in Dordrecht waar het werd afgebouwd zodat het op 27 juli tot meer dan volle tevredenheid turnkey in de vaart kwam.
De lessenaar in het stuurhuis van de Anversa. (FOTO’S HANS HEILIGERS)
Karakter
Het resultaat mag er zijn, het geheel van de uitvoering en alle bijzondere eigenschappen heeft het tot een schip met karakter gemaakt met een stevige uitstraling naar de buitenwereld. In overleg werd besloten het stuurhuis door Kampers zo te laten bouwen dat het aan weerszijden van het voorgedeelte nog een extra flank kreeg waardoor een royale werkplek is ontstaan voor navigatie en administratie.
Tijdens een rondje over het dek spreken we nog enkele bekenden. Goof Leijten van Rugotech nam ook bij dit schip het leidingwerk voor zijn rekening. Een altijd enthousiaste Wim Boom van Veth Propulsion geeft ons de details van de boegschroef, het is een 4K1200 die met een 387kW elektromotor wordt aangedreven. Via de nieuwe luxe Veth panelenlijn kun je op het touchscreen scherm de bediening regelen. Twee Caterpillars C18 leveren in het voorschip ieder 425kVa. De hoofdmotor op het achterschip is een Caterpillar 3512C van 1521PK bij 1600 toeren. De dubbele woning aan boord is gezinsvriendelijk gescheiden en dat maakt het toch al aantrekkelijke schip extra geliefd bij de bemanning.
De open deur mogelijkheid, de receptie en het feest trokken veel vrienden en bekenden en dat gold ook voor de doop en de inzegening door Aalmoezenier Berhard van Welzenes. Wim Driessen en Doldermans Dirk-Jan Bezemer bedankten voor het vertrouwen en kregen bij een afsluitende toespraak alle lof voor de geweldige kwaliteit die zij binnen drie maanden hebben geleverd waarbij een welverdiend accent werd gelegd op de naam van Dik Alblas.
Tijdens de toespraken dwaalt ons oog naar het stuurhuis. Op de voorzijde is het grote logo van de Stad Antwerpen afgebeeld: het Steen, twee handjes en…drie sterren. Naar ons idee zijn dat er twee te weinig.
HANS HEILIGERS