Voor Charles De Wit Holding NV zal 2012 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin 65 jaar terug Charles (Charel) De Wit zijn eerste onderneming oprichtte. Daarmee werd de basis gelegd voor meerdere bedrijven die nog steeds een stevige positie en klinkende naam bezitten voor de verkoop en bunkering van gasolie in het wijde havengebied van Antwerpen en Gent.
De machinekamer van de Antverpia. (foto’s Hans Heiligers)
Op hun kantoor aan de voet van de Noordkasteelbrug hebben wij een afspraak met Theo en Peter De Wit, tweede en derde generatie De Wit. De laatste maal dat wij bij De Wit waren voor een nieuwbouw was in 2009 toen mts Deugniet in de vaart werd genomen. Vandaag willen we alles weten van mts Antverpia dat als veertiende aan de gezamenlijke vlootlijst wordt toegevoegd. In afwijking van de namen van alle andere schepen van De Wit draagt deze bunkerboot geen naam van een persoon die een rol speelt binnen één van de vele legendes rond Antwerpen. “Na veertien schepen was die bron wel een beetje uitgeput”, zegt Theo De Wit. “Antverpia is Latijn voor Antwerpen”, verklaart hij.
Hij legt ons uit dat je naar zijn mening niet tot het laatste moment moet wachten met de vervanging naar dubbelwandig. Hoewel het op dit moment op het oog niet het meest geschikte moment lijkt voor grote investeringen heeft De Wit Holdings dochteronderneming PTR (Petroleum Transport Rederij) toch de stap gezet voor de bouw van de eerste van meerdere nieuwbouwschepen.
Gasolie
“Dubbelwandige bunkerschepen die voor gasolie ingezet worden, zijn er nog niet veel en bovendien noopt onze groei tot uitbreiding van de vloot”, verklaart Theo De Wit. De laatste tijd moest Belgian Trading & Bunkering (BTB) voor haar zeevaart gasolie bunkering dienstverlening beroep doen op meerdere charters. Daarmee is het besluit voor dubbelwandige nieuwbouw op economisch, strategisch en commercieel verantwoorde wijze naar voren gehaald. Vader en zoon De Wit benadrukken dat er vergelijkbare mutatiemomenten in de branche zijn geweest die ons toch hebben geleerd dat de markt niet voor het eerst beslissingen uitstelt tot het laatste moment. En die strategie past absoluut niet binnen de economische visie van het kerngezonde familiebedrijf. Overigens wordt er meteen de branche-brede wens aan toegevoegd dat de verwachting mag uitkomen dat wanneer er eenmaal in wijde kring dubbelwandig wordt gewerkt, de marges in de zeevaart profijtelijker zullen worden.
Het stuurhuis met het logo van BTB.
Kenmerkend voor het familiebedrijf De Wit is dat de veilige grenzen van het ondernemerschap nooit worden overschreden. Dat maken wij op uit de details die we noteren van de nieuwe bunkertanker Antverpia. Het is een type C-tanker met gecoate tanks die van spiralen zijn voorzien.
Als het nodig is kan met dat type schepen probleemloos worden overgestapt naar de dienstverlening voor de lichte chemie. En dat biedt bij onverhoopte marktwijzigingen toch een geruststellende zekerheid in relatie tot de continuïteit van de onderneming.
Over veiligheid gesproken. Ook in Antwerpen heeft men de beelden van de stremming op de Rijn nog voor ogen en gezien hoe een kleine oorzaak tot een grote catastrofe kan leiden. Vandaar dat besloten werd ook op dat punt de veiligheid te onderstrepen. Er ìs een alarmering in de beun
die ervoor zorgt dat er geen situaties kunnen ontstaan die vergelijkbare rampen zouden kunnen veroorzaken.
“Een keuze voor de juiste afbouwwerf was voor ons niet moeilijk”, zegt Peter De Wit. In de werf van Marintec in Boom vinden we al jaren een vertrouwde partner die op basis van dezelfde familiale betrokkenheid als onze ondernemingen haar diensten verleent. Alle certificeringen en reparaties worden daar tot volle tevredenheid voor ons uitgevoerd. Over de afbouw is de familie De Wit dan ook zeer goed te spreken. Het uit Tsjechië afkomstige casco is turnkey opgeleverd aan PTR.
Afmetingen
Het schip heeft de maten 85.96 x 9.60 x 3.20 meter, telt 1600 ton en heeft vijf tanks met een gezamenlijke inhoud van 1800 m3. Het is een vijfpartijen schip waar we op dek de blauwe hoesjes om de Marflex pompen zien. Daarboven valt een 25 meter lange bunkergiek op, die de naam van Van Wijk draagt. Die naam komen we eveneens tegen op de boegschroef. De Caterpillar C32 van 1014PK geeft het mts Antverpia alles wat nodig is voor een bedrijfszekere dienstverlening. Ook de bemanning boft, Elft timmerde een ruime living en twee comfortabele slaapkamers met bijbehorende badkamers. Verder is er nog een extra kamer waar met regelmaat iemand kan verblijven die in opleiding is. Er zijn al meerdere voorbeelden van matrozen die na zo’n opleiding binnen de onderneming zijn doorgegroeid naar kapitein. Er is daardoor een stevige basisbezetting en dat komt omdat er weinig verloop is binnen het personeel.
HANS HEILIGERS