- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Antares: derde VEKA-schip voor familie Braeckman-Hellebosch

Mts Antares: derde VEKA-schip voor familie Braeckman-Hellebosch

- Advertentie -

Delen

Terwijl aan de Biesboschhaven-Zuid alles in gereedheid wordt gebracht voor de doop van het passagiersschip William Shakespeare, worden aan de noordzijde van die haven de laatste zaken in orde gemaakt van het mts Antares. Het schip heeft een goede afbouwperiode en een prima verlopen proefvaart achter de rug. Het staat schitterend in de verf waarbij het blauw-rode logo van Marbia Shipping stevig tot uitdrukking komt tegen het witte stuurhuis.

Als we aan boord gaan van het 135 meter lange type-C-tankschip meldt zich daar ook een lasser die nog even iets komt aantikken. In de woning worden we verwelkomd door Mario en Bianca Braeckman-Hellebosch. Ruim een jaar terug maakten wij voor het eerst kennis met het koppel. Het was bij een groots evenement dat was opgezet voor de doop van mts Antibes, hun tweede nieuwbouw.
‘Deze keer willen we niet zo uitgebreid op de voorgrond treden’, zegt Bianca terwijl ze koffie voor ons op tafel zet. ‘Gewoon alleen met onze kinderen, de familie en wat vrienden: heel kleinschalig’, licht ze toe.

Identiek casco
Hun eerste nieuwbouw werd in 2005 overgedragen, eveneens door VEKA. Dat betekent drie nieuwbouwschepen van dezelfde werf. ‘Dat kan niet anders betekenen dan dat jullie zeer tevreden over VEKA zijn’, merken we op. ‘Kijk, als je niet tevreden bent over een werf, ga je daar niet voor een tweede maal bouwen en zeker niet voor de derde maal’, antwoordt Mario Braeckman. ‘Het zegt ook iets over de contacten en de kwaliteit die we steeds hebben ervaren’, vult hij aan.
Natuurlijk zijn wij benieuwd naar de zakelijke overweging die voor het koppel de aanzet gaf voor de bouw. Zoals gezegd was Mario uiterst tevreden over zijn vorige schip. Er lag nog een identiek casco dat met dezelfde ponton was aangekomen en op een of andere manier heeft hij het idee om ook dat casco te kopen niet meer losgelaten en is hij in gesprek gegaan met VEKA.

Vliegwiel
Het ondernemersbloed blijft tenslotte altijd stromen en Mario en Bianca zagen er een serieuze deal in. Vooral de wetenschap dat dezelfde tekeningen door dezelfde leveranciers moeiteloos konden worden gebruikt en de afbouw in een stroomversnelling zouden rengen, bracht de beslissing over de derde nieuwbouw steeds dichter bij de streep. Er werd overeenstemming bereikt die met handtekeningen werden bekrachtigd waarna de afbouw zijn beslag kreeg.
Geheel volgens verwachting is de afbouw-periode vlot verlopen waardoor het vliegwiel van de ervaring die het werfpersoneel en de onderaannemers nog paraat hadden van de bouw van het zusterschip mts Antibes op volle toeren draaide. Het schip en de familie zijn klaar om binnen enkele dagen de haven van Werkendam achter zich te laten.
Ze boften met hun nieuwe bemanning die zonder uitzondering door de bemanning van de andere schepen in contact is gebracht met Mario en Bianca. ‘En dat zegt dan weer genoeg over de sfeer aan boord’, denken wij. De bemanning krijgt een ruime woning met eigen kamers en dat geldt ook voor de familie.

Unibarge
De eerste tijd blijven Mario en Bianca aan boord om de bemanning vertrouwd te maken met het schip. Over enkele weken hebben hun zonen Jonas, Thomas en Mathias vakantie en dan komen zij eveneens aan boord van het nieuwe schip.
Eerder genoten ze al van de proefvaart en ze zijn bovendien zo veel mogelijk in de weekeinden aan boord of gezamenlijk met hun ouders in huis.
We kunnen het schip traceren in het ARA-gebied en op de Benedenrijn. Aan de mast zal de vlag van Unibarge in top hangen.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -