- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Mart: baanbrekend model

Mts Mart: baanbrekend model

- Advertentie -

Delen

Wanneer Mart Scheepvaart BV besluit een nieuwe tanker te laten bouwen, gaat het in de oliebusiness nog voor de wind! De prijs is gunstig, BFT in Zwijndrecht kan een schip gebruiken, de financiering is rond en het casco wordt bij Gebr. de Jonge in Kladovo gebouwd en door Shipyard Trico geïnstalleerd. Bovendien bijt mts Mart ook nog eens de spits af als eerst verzekerde bij het nieuwe EOC!

Wanneer het 110 x 11,45 meter casco bij Shipyard Trico arriveert is de wind gedraaid in de oliebranche. Evenwel is innovatie de winst van tegenwind! En heeft het door Aqua Logic BV ontworpen casco een revolutionaire vorm, die naar verwachting een beter voorstuwingsrendement realiseert ten opzichte van standaardschepen!
Critici zeggen: “Dat bestaat niet na eeuwen scheepsbouwontwikkeling.” Niettemin! De Onderneming 4 is reeds meer dan een jaar in de running en heeft de ruim 20 procents rendementsverbeteringtheorie van Frans van Meerendonk (Aqua Logic), in vergelijk met gelijkwaardige schepen, al bewezen.

Surfen
Scheepsbouwkundige elementen om een beter voortstuwingsrendement bij een enkelschroever te realiseren zijn onder andere: de schroef moet precies draaien in het slot van het achterschipmodel op het punt waar de druk het hoogst en bijgevolg propulsion het grootst is. Essentieel is de 5 graden naar achter oplopende trimplaat die achter en boven het schroefvlak is geconstrueerd. Deze stuwt tijdens full speed het achterschip met zo’n 4 bar schroefwaterdruk omhoog. Hierdoor zal het schip op zijn eigen hekgolf gaan surfen, waarmee brandstofverbruik spectaculair wordt gereduceerd en snelheid wordt behouden.
‘Het effect kan worden versterkt met ultradunne roeren – profiel aan de buitenkant maar recht binnen – met een schep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad- centerline’, aldus Van Meerendonk.

Dolfijn-kenmerk
Activiteit van voor tot achter. Een wirwar aan slangen en kabels duiden dat de Mart nog aan de navelstreng van Trico ligt. Niettemin is het morgen proefvaren, horen we van voorman Robert Joosten. ‘Kom na de proefvaart voor het interview, dan weten we meer.’
Op 26 juni springen we aan boord. Een rimpelloze Volkerak, blauwe lucht, goede stemming, betekent proefvaart geslaagd! Henri Kruisinga, projectleider van Shipyard Trico: ‘Van deze afmeting hebben we er al vijftien afgeleverd waarvan ik de proefvaart gegevens registreer. Tot nu toe is deze de snelste.’
Nu mag je met 1.700 pk Mitsubishi van Koedood wel verwachten dat er behoorlijk gang in zit, niettemin draagt het onderwatercasco met zijn Dolfijn-kenmerk hieraan ongetwijfeld bij!

Bootjesgek
We spreken Frans van Meerendonk die in vergelijk met de Onderneming 4 meer winst verwacht had, echter hij heeft het nog over verschillende zaken die moeten worden bijgesteld. ‘Na een paar reizen zijn we in vergelijk met overeenkomstige afmetingen pas zeker van de procenten winst. Het volgende casco uit Kladovo is onderweg. Hiervan zijn alle mogelijke weerstanden weggepoetst en het wordt tevens uitgerust met Aqua Logic roeren.’ We zullen het volgen!
Mart Scheepvaart BV is eigenaar met Tonny van Strien aan het roer. Tonny filosofeert graag over het ideale schip. Zelf noemt hij zich ‘bootjesgek’. ‘Je onderneemt en stelt vast dat door brandstofkosten de prioriteit verschuift van snelheid naar zuinig en duurzaam evenals efficiënte exploitatie. Graag wilden we een 8- tanksschip. Het voorschip is vrij scherp en het achterschip vrij vol en draagt dus goed. Deze tijd dwingt tot economisch werken en is ook de reden waarom een schip in combinatie snelheid, draagvermogen en duurzaamheid altijd een compromis blijft.’
Voor de uitvoering van de Mart geldt dit overigens niet: Trico Piping installeerde alle leidingen met dubbele afsluiters in de ladingzone. Aan de pompen hangt het label Marflex, de Caterpillar-energie komt van Dolderman. De kopschroef is overduidelijk een Veth-Jet.

Rederij-plus-woning
We komen na de proefvaart David Brinkhuis van Willemsen interieur nog tegen, die met collega’s de laatste hand legt aan een “rederij-plus-woning”, zoals hij dat noemt. ‘Mooi materiaal gebruikt; vooral stuurhut, keuken en sanitair verdienen aandacht’ meldt hij. Enthousiast is hij over de doorgang vanuit de woning naar de stuurhut die op tekening ontbrak en naar aanvraag op de valreep is gerealiseerd. ‘We hebben daar een uniek wegneembare, comfortabele trap gemaakt.’
De open dag van dit “baanbrekend model” vond natuurlijk plaats in Kerkdriel. Twee dagen later meldde mts Mart zich aan de terminal voor een reis naar Roeselare!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -