Het Europese project FAIRway Danube wordt verlengd met als doel de Donau verder te moderniseren. Dat moet de rivier een duurzaam alternatief maken voor het goederenvervoer over de weg.
Voor FAIRway Danube II is in totaal 70 miljoen euro beschikbaar, waarvan 46 miljoen uit het Connecting Europe Fonds (CEF) komt. Tijdens de kick-off in Wenen werd teruggekeken op de eerste ronde van het project tussen 2015 en 2021. De coördinatie was in handen van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder viadonau. In het kader van FAIRway Danube I is het aantal werkschepen op de Midden- en Beneden-Donau uitgebreid. Ook is er een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de sanering van de Slovaakse sluis Gabčíkovo. Dit is een soort blauwdruk geworden voor de saneringen van Donausluizen in de toekomst.
Van boeien tot ligplaatsen
Het doel voor de komende jaren is de Donau verder te verbeteren als internationale vaarweg. De projectpartners gaan onder meer 183 boeien aanschaffen die op afstand kunnen worden bediend. Op negentien locaties worden peilinstallaties gemoderniseerd. De ligplaatsen in Aschach, Krems, Wenen en aan het kanaal van de Donau naar de Zwarte Zee worden opgeknapt. Verder gaat men het internationale Waterway Monitoring Systeem (WaMoS) verder uitbouwen.
Het Oostenrijkse verkeers- en milieuministerie is blij met de voorzetting van FAIRway Danube. “We willen van de Donau een duurzame vervoersweg maken. Daartoe moeten we de vaarweg moderniseren en beter toegankelijk maken voor de binnenvaart.”
Met FAIRway Danube II gaat de modernisering van de Donau naar een volgende versnelling, aldus viadonau-directeur Hans-Peter Hasenbichler. “We bouwen voort op de successen die we met FAIRway Danube I hebben behaald. Dit doen we in samenwerking met een groot aantal internationale partners. Alleen wat je samen bereikt, houdt stand.”
Flexibele infrastructuur
De komende maanden wordt ten oosten van Wenen een pilot gedaan met zogeheten ‘flexibele infrastructuur’. Het idee is om bij laagwater de waterstand plaatselijk te kunnen beïnvloeden zonder dat men hoeft in te grijpen in de natuur.
Na de test in Wenen zullen er vanaf de herfst 2024 ook tests worden uitgevoerd in Kroatië, Roemenië en Bulgarije.