De Duitse staatssecretaris Enak Ferlemann heeft de bouw van de nieuwe sluis in Gleesen aan het Dortmund-Eemskanaal (DEK) officieel ingeluid. Hij deed dit samen met Hans-Heinrich Witte, hoofd van de Duitse vaarwegbeheerder WSV, en Christoph Wilk van Rijkswaterstaat. Ook de financierings- en samenwerkingspartners, Landkreis Emsland en de handelskamer Osnabrück-Emsland-Graafschap Bentheim, waren vertegenwoordigd.
Ferlemann onderstreepte het belang van het kanaal als internationale transportweg. De komende jaren worden op het noordelijke gedeelte van het DEK voor 450 miljoen euro vijf sluizen vervangen. Het gaat om de sluizen in Gleesen, Hesselte, Venhaus, Rodde und Bevergen.
De planning en realisatie is in handen van het Wasserstraßen-Neubauaumt Datteln. De nieuwe sluizen worden 140 meter lang en 12,50 meter breed. Daarnaast wordt het kanaal aangepast, wat zo’n 100 miljoen euro gaat kosten.
Gereed in 2029
De aanpassing is onder meer belangrijk voor de raffinaderij in Lingen, de Eurohaven Eemsland en de havenactiviteiten in Spelle. In 2029 moeten de werkzaamheden op het noordelijke kanaalgedeelte helemaal klaar zijn; in het Eemsland al in 2022.
Het project wordt door de WSV gerealiseerd in samenwerking met regionale partners. Zij legden 6 miljoen euro bij voor de planfase, waardoor het plantraject aanzienlijk verkort kon worden. “We hebben in de planfase elk de helft van de kosten gedragen”, aldus Witte.
Illustratie: WNA Datteln