Misleiding: “‘De binnenvaart’ is akkoord over uitstoot” [OPINIE]

0

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een persbericht weten dat ‘de binnenvaart’ een akkoord gesloten heeft met minister Van Nieuwenhuizen over minder broeikasgassenuitstoot, de zogenaamde ‘Declaration of Nijmegen’. De binnenvaart, dat zijn wij toch? Hebben wij ergens een handtekening onder gezet zonder dat wij dat weten? Heeft iemand ons een bepaalde verklaring voorgelegd?

De ASV, de organisatie die de particuliere schippers in de binnenvaart vertegenwoordigt, heeft in ieder geval geen enkel document voorgelegd gekregen. Zouden andere vertegenwoordigers dat dan hebben getekend namens ‘de sector’? En kan dat dan zomaar?

Wat blijkt: In de Declaration of Nijmegen spreken overheden, havens, logistieke bedrijven en verladers af dat zij versneld het scheepsvervoer verduurzamen. Waar zijn degenen die dit moeten uitvoeren?

Pikant detail is dat er geconcludeerd wordt (door het ministerie, niet door de schippers) dat ‘de sector’ hiermee zou verklaren dat zij de komende jaren alles uit de kast zal halen om sneller te vergroenen. Maar tegelijkertijd willen de verladers die hierbij betrokken zijn, er weer niets voor betalen want: “Het doel is concurrerend te blijven met weg- en spoorvervoer, en 20 procent minder CO2-uitstoot te produceren in 2030.”

Het lijkt erop dat het EICB (Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart) heeft getekend ‘namens de sector’. Maar het EICB is geen organisatie die namens de sector afspraken kan maken. Het heeft hiervoor geen enkel mandaat van de schipper. Hoe kan er een akkoord gesloten worden met de EICB als dat het bedrijfsleven niet vertegenwoordigt? Het EICB is een organisatie die nota bene drijft op gelden vanuit de overheid en daarmee onderzoek doet naar ontwikkelingen en vernieuwingen (innovaties waar iedereen dol op is).

Het EICB heeft natuurlijk een belang bij dit soort ‘overeenkomsten’, want daar horen verplichtingen bij waar ‘de sector’ aan zal moeten voldoen. Het is van de gekke dat een organisatie die betaald wordt door een overheid (door ons dus) gaat tekenen namens een andere partij. Het is dus het ministerie (de minister) dat een akkoord sluit met….het ministerie (de EICB).

Ondertussen moeten de schippers de prijs betalen voor een akkoord dat zij niet gesloten hebben, het EICB vaart daar wel bij. Wat de ASV betreft, is er geen enkel akkoord met ons (de schippers) gesloten. Een slechte zaak als je als overheid het woord ‘samenwerken’ zo veel gebruikt.

Sunniva Fluitsma,
Woordvoerder ASV

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.