Tijdens een bezoek aan de sluis Feudenheim (Mannheim) heeft Winfried Hermann, verkeersminister in Baden-Württemberg, de Duitse overheid gevraagd om de Neckar-sluizen versneld te verlengen. Hermann vindt dat dit project te langzaam vordert.
Op de Neckar kunnen nog geen 135 meter lange schepen varen omdat de sluizen te klein zijn. Feudenheim wordt nu als eerste sluis verlengd en de verlenging van zes andere sluizen zit in de planfase. Volgens de huidige planning zullen in 2050 alle 27 sluizen verlengd zijn.
Ligplaatsen
De Neckar-verruiming staat in Duitsland al sinds 2008 op de agenda. Het gaat niet alleen om de verlenging van sluizen. Zo wordt er in Deizisau een tweede schutkolk bijgebouwd. Ook de aanleg van ligplaatsen en locaties waar schepen kunnen draaien zijn een onderdeel van dit project.
In 2007 raamde de overheid de totale kosten op circa 650 miljoen euro. Inmiddels is dit opgelopen naar meer dan één miljard euro. De deelstaat Baden-Württemberg levert een bijdrage door de kosten te dragen voor vijftien planingenieurs: 750.000 euro per jaar. In totaal heeft Baden-Württemberg al meer dan 6 miljoen euro in het project gestopt.
27 sluizen 3 jaar per sluis, vermits de bouw firmniet failliet gaat. Op de moezel is de bouwtijd voor 1 kolk 5 tot 7 jaar.
Dus ergen tussen de 87 tot 180 jaar reken ikdan voor deze woeste plannen