De Duitse Schramm-groep heeft de Innovatieprijs Binnenvaart ontvangen die jaarlijks wordt uitgereikt door verzekeraar Allianz Esa EuroShip. Schramm kreeg de prijs voor het door ingenieursbureau NavConsult ontwikkelde werkschip Makker 19.
Daarbij is voor het eerst de kunststof HDPE (High Density Polyethyleen) toegepast in de scheepsbouw. De Makker 19 is daardoor onzinkbaar.
Het 10 meter lange en 4 meter brede werkschip heeft een diepgang van 80 centimeter. Het is dubbelwandig, waarbij de ruimte tussen de twee kunststofwanden is opgevuld met schuim. Het schip kan daardoor niet zinken.
Lichter
HDPE is veel lichter dan staal. NavConsult gaat het ook gebruiken bij de bouw van een werkponton voor laag water. Toepassing van HDPE kan een revolutie betekenen voor de bouw van binnenschepen, duwboten en dubbelwandige tankers, aldus de jury. Vooral met het oog op de steeds langere perioden van laagwater kan dit lichte materiaal erg interessant worden.
Ingenieursbureau NavConsult heeft de afgelopen veertien jaar onder leiding van Schramm-directeur en -eigenaar Hans Helmut Schramm tal van vernieuwende schepen en aandrijvingsconcepten ontwikkeld. De laatste twee jaar waren de ingenieurs op zoek naar een oplossing om een onzinkbaar werkschip te bouwen.
De jury van de Innovatieprijs Binnenvaart bestaat uit de redacties van de vakbladen Binnenschifffahrt en Schiffahrt und Technik. De afgelopen jaren werd de prijs uitgereikt tijdens de binnenvaartconferentie die de vakbladen gezamenlijk organiseren op de beurs in Kalkar. Vanwege corona vindt de conferentie dit jaar niet plaats.