18.861 bezoekers kwamen afgelopen week naar de RAI voor de 1.320 leveranciers van scheepsuitrusting en toebehoren die daar bijeen waren op de Marine Equipment Trade Show (METS). “Ruim 400 meer bezoekers en 59 meer exposanten dan vorig jaar”, meldt RAI-woordvoerster Annelie Koomen. “En dan was er ook nog eens een wachtlijst. Wij waren al maanden geleden uitverkocht.”
Dat de beurs, ondanks de wereldwijde recessie, nog steeds groeit, is volgens Koomen niet verrassend. “METS is internationaal gezien toonaangevend voor de business-to-business-markt voor zowel de beroepsvaartleveranciers die ook aan de pleziervaart leveren, als de pleziervaart. Dat blijkt ook uit het feit dat zo’n 85 procent van de exposanten afkomstig is uit het buitenland. Die verdeling tussen nationaal en internationaal geldt ook voor de bezoekers. Hier leggen ondernemers in één of meerdere dagen alle gewenste contacten.”
Superjachten
Het meest duidelijk is de groei van het superjachtpaviljoen. In 2005 was er voor het eerst een afgescheiden deel voor de superjachten. “Er waren toen nog geen dertig exposanten. Dit keer hadden wij voor de 161 toeleveranciers voor deze sector een hele hal gereserveerd.”
Onder hen was Pon Power. “Wij doen alles op het gebied van motoren, generatorsets en noodstroomsets”, vertelt Nicole Arends. “Binnenvaart, jachtbouw en de superjachtindustrie zijn gescheiden werelden. Om iedere sector zo goed mogelijk van dienst te zijn, laten wij hier op het superjachtpaviljoen alleen de producten zien voor deze sector.”
Ankers
Dat geldt ook voor het bedrijf Wortelboer, dat zich heeft gespecialiseerd in ankers en kettingen. “Je kunt zeggen ‘een anker is een anker’, maar er zijn wel degelijk verschillen”, vindt Ilse van der Pols. “Er zijn ankers en kettingen in jachtuitvoering en er zijn ankers en kettingen voor de binnenvaart.”
Alle producten die Wortelboer liet zien, waren echt. “Je kunt het niet maken om hier, alleen vanwege het gemak, een showexemplaar te presenteren. De capaciteit van de heftruck vormde voor deze show de enige beperking. Vandaar dat het zwaarste anker dat wij hier lieten zien ‘slechts’ 900 kilo zwaar was.”
3D-glas
Ook Rafa, producent van scheepsramen, toonde voor de jachtbouw verschillende producten. De grootste innovatie op dit gebied is volgens verkoopadviseur Pieter de Kleine het 3-dimensionaal gebogen raam. “In tegenstelling tot gewoon glas dat thermisch gehard wordt, is 3D-glas gehard in een chemisch zoutbad. Daardoor is de spanning over het gehele oppervlakte gelijk. Chemisch gehard glas heeft een hogere oppervlaktespanning, kan daardoor dunner zijn en is optisch gezien ook mooier. Een prachtig, maar duur, product dat specifiek voor de jachtbouw is ontwikkeld.”
Rafa showde 3D-glas, dat ook op luxe hotelschepen kan worden toegepast. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)
Dat wil, zo stelt De Kleine, niet zeggen dat het niet geschikt is voor de binnenvaart. “Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het in de toekomst ook in de passagiersvaart, denk aan luxe rivierschepen, zal worden toegepast.”
Een ander product dat in verschillende uitvoeringen wordt geleverd zijn de raamprofielen. “Voor de grote jachtbouw hebben wij sinds kort een heel pakket aan inlasprofielen. Voor de binnenvaart bestaat het productpallet toch vooral uit klemprofielen.”
DAME Award
Tijdens de beurs werd ook de Design Award Mets 2010 uitgereikt. Uit 132 inzendingen werd de Seldén Reversible Winch van het Zweedse bedrijf Seldén Mast uitgeroepen tot winnaar van de DAME Award. Met de reversible winch kun je lijnen op de lier laten vieren in plaats van op de hand.
In haar rapport stelt de jury ervan overtuigd te zijn dat deze lier met retourfunctie een belangrijke bijdrage levert aan de veiligheid voor de zeiler en daarom een grote impact zal hebben op de pleziervaart. Juryvoorzitter Bill Dixon verwacht dat in de nabije toekomst veel jachten zullen zijn voorzien van deze lier.
De retourfunctie van de lier wordt geactiveerd met een drukknop op de lierhandel. Traditionele lieren hebben vaak een schakelaar in het onderste niet draaiende deel van de lier. Aangezien de lier met de hand wordt bediend, is er geen extra ruimte benedendeks vereist en is het vervangen van een lier zier eenvoudig. Bij gebruik van de lier in beide richtingen blijft de lijn de self-tailing klauw die de lijn gemakkelijk vrijgeeft als de lier in de retourstand staat.
(Evert Bruinekool)