CBRB-voorzitter Pieter Struijs heeft zijn collega’s van Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer per brief uitgenodigd om samen te werken aan de vorming van een nieuwe, binnenvaartbrede beleidsorganisatie. Die heeft als werktitel: Binnenvaartalliantie.nl. Uit de eerste reacties van de andere organisaties blijkt dat er weinig hoop is dat iets dergelijks op korte termijn tot stand komt.
In de brief refereert Pieter Struijs aan de aanbevelingen van binnenvaartambassadeur Arie Verberk: “Ter versterking van de toekomstige binnenvaart geeft hij als belangrijke aanbeveling: ‘Idealiter verenigen alle brancheverenigingen zich in één nieuwe, krachtige brancheorganisatie met veel leden’. Als CBRB erkennen wij deze noodzaak. Wij hopen dat u dit ook herkent en erkent.” Struijs nodigt de besturen en directies van de organisaties uit gesprekken te voeren met het CBRB onder leiding van een onafhankelijke gespreksleider met kennis van de branche.
Niet realistisch
Woordvoerder Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart verwijst net als het CBRB naar de tekst van Verberk: “Die zegt inderdaad dat er idealiter één organisatie moet komen, maar voegt eraan toe dat dat op dit moment niet realistisch is.”
Verberk beveelt inderdaad aan dat een transitiecomité enkele jaren de tijd moet krijgen een nieuwe organisatie op te tuigen, die gemandateerd door de bestaande organisaties naar buiten zou moeten treden. In een eerste reactie op het rapport van Verberk zei Erik van Toor twee weken geleden in De Binnenvaartkrant: “We moeten het eerst zelf eens zien te worden. Lukt dat niet, dan kunnen we zo’n transitiecomité te hulp vragen.” Die eerste fase is al voorbij, zegt hij nu: “We onderschrijven de ideeën van Verberk en willen geheel in de lijn van het advies handelen. Een transitiecomité is nodig om de structuur van de organisaties te onderzoeken, niet gehinderd door politieke belangen of oude pijntjes om te komen tot een organisatie zonder belangenverstrengeling.”
Zelfstandigheid
In de organisatie die Pieter Struijs voor ogen staat, onderscheidt hij vier domeinen:
1) Sociaal beleid, arbo, helpdesk en ledenservice
2) Economie, milieu en sectorbeleid voor droge bulk, natte bulk en containerlogistiek
3) Passagiersvaart en veren, sleepdiensten en bijzondere transporten
4) infrastructuur, maritieme veiligheid, security en facilitaire zaken
Daarnaast vermeldt hij de ‘domeinoverschrijdende functies’, zoals juridische zaken, CAO’s, financiën, marketing, voorlichting, innovatie en onderwijs.
Kees de Vries, directeur van de Koninklijke Schuttevaer en secretaris van Bureau Voorlichting Binnenvaart, vindt het opgaan van Koninklijke Schuttevaer in een grote binnenvaartbrede organisatie geen goed idee. “De zelfstandigheid van Koninklijke Schuttevaer staat niet ter discussie. We moeten daar wel eerst de leden over raadplegen.”
Gezamenlijke voordeur
Hij is het eens met de aanbeveling van Verberk dat er een betere binnenvaartvertegenwoordiging moet komen. “Waar al enige tijd over gesproken wordt, is een ‘gezamenlijke voordeur’. Een nauwe samenwerking tussen de organisaties, daar zijn we altijd voor. Daarbij zal Koninklijke Schuttevaer nooit een remmende factor zijn en waar mogelijk zelfs een brugfunctie willen bieden. Je moet de verschillen niet willen verdoezelen.” Hij staat positief tegenover de gesprekken. “Want we zullen het zelf moeten doen.”
Drie partijen met drie verschillende invalshoeken. Van Toor: “Dat geeft toch al aan dat zo’n transitiecomité noodzakelijk is. Een comité dat met zachte dwang open en eerlijk werkt aan een nieuwe organisatie. Een fusie op dit moment zou volgens Verberk contraproductief zijn. De conflicten tussen organisaties zouden dan verder gaan binnen de organisatie. Dan kom je geen stap verder.”
Toch is ook Kantoor Binnenvaart bereid om de tafel te gaan met het CBRB om over deze zaken te praten. Erik van Toor is het met Kees de Vries eens dat gewerkt moet worden aan een ‘gezamenlijke voordeur’. “Dat zou al een enorme stap zijn.”