“Met 5G Westerschelde slimste waterweg ter wereld maken”

0
Een schip op de Westerschelde. (foto Angel217 / Shutterstock)

KPN en Orange Belgium gaan onderzoeken hoe 5G-technologie de verdere digitalisering van de Westerschelde kan versnellen. De studie van de telecombedrijven komt in aanmerking voor subsidie vanuit de Europese Commissie. 5G Estuary moet de komende maanden duidelijk maken wat nodig is om van de Westerschelde de “meest slimme, gedigitaliseerde waterweg van de wereld” te maken.

De Westerschelde is van groot belang voor de economie van België en Nederland en is één van de drukst bevaren wateren ter wereld met scheepvaartverkeer naar de zeehavens van Antwerpen, Brugge, Gent, Terneuzen en Vlissingen, goed voor meer dan 150.000 schepen per jaar. In deze grensregio komen publieke en private organisaties vanuit zowel Nederland als België veelvuldig met elkaar in aanraking. KPN en Orange Belgium gaan daarom samen met Port of Antwerp-Bruges en North Sea Ports onderzoeken hoe de draadloze 5G-technologie ingezet kan worden op het water, langs de oevers en in de havens en terminals aan beide zijden van de grens.

Grensoverschrijdende digitale corridor

De studie is bedoeld om een grensoverschrijdende digitale corridor voor mobiliteitstoepassingen en luchtvaart op lage hoogte te definiëren en zo de havens en vaarwegen in het achterland efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. De hoge snelheid en ultrakorte reactietijden van de 5G-netwerken moeten in de plannen veilige en uiterst betrouwbare connectiviteit garanderen.

Te denken valt aan real-time data-uitwisseling van en naar vaar- en voertuigen en havens, en het op afstand sturen en ondersteunen van bijvoorbeeld schepen en vrachtauto’s. Maar ook de inzet van autonome robots, augmented reality, sensoren en drone-inspecties behoren tot de mogelijkheden. “Deze toepassingen zullen niet alleen de logistieke keten efficiënter maken, ze zullen ook bijdragen aan een betere beveiliging van de kritische infrastructuur en van het milieu”, verwachten de initiatiefnemers.

Subsidie

Het onderzoek van Orange Belgium en KPN wordt gesteund door Port of Antwerp-Bruges, North-Sea Port, Seafar, Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust, De Vlaamse Waterweg, de FOD Economie, Ministerie van EZK, Ministerie van I&W, Provincie Zeeland en uitgevoerd met subsidie van de Europese Commissie onder de vlag van Connecting Europe Facility (CEF). Het onderzoek neemt ruim een half jaar in beslag en de resultaten worden naar verwachting halverwege 2023 gepubliceerd.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.