Master

0

De binnenvaart is dol op plannen maken. Dat heeft de Duitse regering goed aangevoeld met het Masterplan Binnenschifffahrt. In 2010 lanceerde toenmalig CBRB-voorzitter Pieter Struijs een Masterplan voor de binnenvaart (het liep tot 2020, toen de verre toekomst). Camiel Eurlings was in ’10 (de laatste) minister van V&W. Hij nam er kennis van, zullen we maar zeggen.

Niet zozeer de vaarwegen, maar de (container)binnenvaart zelf speelde een jaar later een hoofdrol in het Masterplan Achterlandverbindingen van het Rotterdamse Havenbedrijf,
gesteund in 2011 door Melanie Schultz, de (eerste en enige) minister van IenM. Leuk plan, de vraag is of daardoor één container extra naar de binnenvaart is gegaan.

Roelf de Boer omarmde in 2002 als minister van V&W het Deltaplan voor het Goederenvervoer, eind 2001 door Struijs’ voorganger Jhr. Hubert-Jan van der Wyck opgeworpen om de binnenvaart ruim baan te geven. Roelf nam dat over maar heeft het niet uit kunnen voeren omdat Balkenende I geen bijzonder lang  leven beschoren was (weet je nog? Met een bij elkaar geraapt stelletje Pim Fortuyn-fans in de Kamer en
ministers die halsoverkop lid werden van de LPF om mee te kunnen regeren, onder wie Roelf).

Er was natuurlijk in 2010 het Deltaplan voor een oplegregeling (“Anders is de binnenvaart niet meer te redden!”) van de EUBO, de European United Barge Owners, maar dat was meer een wanhoopskreet. Melanie hoorde het wel, maar luisterde alleen naar binnenvaaartambassadeur Verberk.

Voorzitter Dominic Schrijer van Koninklijke BLN-Schuttevaer wil iets dat lijkt op het omvangrijke Masterplan van de Duitse overheid, en hij heeft er fijntjes modal shift en zelfs vergroening (want dat hoort de politiek graag) aan toegevoegd. Slim, deze meesterlijk subtiele handreiking naar het CBRB waar een ‘Masterplan’ altijd goed valt. Een masterplan is in beleidsjargon de overkoepeling van een aantal plannetjes, een vaak in de bouw gebruikte term. Door de klank van het woord ‘master’ (Master Yoda: “Allways in motion is the future”) krijgt het een lading van belangrijkheid. Megalomaan? Tuurlijk
niet, plannen moet je hebben zodat er een lijn de toekomst in loopt, waar je gegarandeerd van af gaat wijken.

Eerst eens kijken hoe die nieuwe club – de fusie van CBRB en Konink­lijke BLN-Schuttevaer – gaat heten. Ik hoop toch zo dat er een prijsvraag wordt uitgeschreven om de naam te bedenken. Hoe gaan schippers (en aanverwante beroepsgroepen) in de toekomst hun overkoepelende brancheorganisatie noemen? Master Binnenvaart?

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.