- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMarilene ‘speelt' in team FTS Hofftrans

Marilene ‘speelt’ in team FTS Hofftrans

- Advertentie -

Delen

MTS Marilene is de nieuwe ‘linksbuiten’ in het team van FTS Hofftrans. Met als kwaliteiten onder andere een 1652 ton dragend Tsjechisch VeKa-casco, vijf centertanks, twee Bornemanns, een 20 meter lange bunkergiek plus Heatmaster-ketel, zijn bemanning, opdracht en last but not least kapitein Patrick Kraaijeveld aan de stuurknuppel. Het schip is gecoacht door Lloyds en gerealiseerd door Scheepswerf De Toekomst. Negen van de tien FTS Hofftrans-tankers zijn dubbelwandig en er staan vijftien dubbele onder contract.

De Marilene is een schip van doordachte functionaliteit, en universeel inzetbaar. (foto’s Johan de Witte)

Op de vraag van Hofftrans of de Marilene niet een maandje sneller geïnstalleerd zou kunnen worden dan de overeenkomst luidde, gingen de Brabanders van Scheepswerf De Toekomst in Waspik er volaan tegenaan. In de tweede week van augustus ging De Toekomst van start. Electric Marine Support had toen reeds drie weken bedrading achter zich. Dankzij een strak schema, perfecte managing en timing met onderaannemers, liepen de mannen elkaar op de werkvloer niet in de weg.

Met de stroom mee
“De inbouw liep als een trein”, zegt Ed Versluis, technisch en veiligheidsmanager bij FTS Hofftrans. Met een korte training bewees de Marilene ‘de match’ aan te kunnen. Op 30 september stapte de laatste technicus van boord en kapitein Patrick Kraaijeveld verlegde zijn koers naar Vopak om de volgende morgen te laden.
Voor papieren en veiligheid zorgde Ed Versluis. Achteroverleunen was er voor Versluis met de Hydrovac 10 en Crane-barge 4 in het opleveringsstadium niet bij. Deze werkschepen worden respectievelijk gebouwd door Scheepswerf Jooren Werkendam en bij Ballegooy & De Groot in Moerdijk. Na opleveringen op 2 en 16 oktober worden de schepen ingezet voor ISD (slobafval) en Van Esch SSL (leverantie aan zeeschepen). Versluis: “We gaan met de stroom mee. Modern materiaal, veiligheid en kwaliteit, daar draait het om in de haven."

Universeel inzetbaar
De Marilene is geen schip voor superlatieven, maar van doordachte functionaliteit: universeel inzetbaar en uitgerust met uitstekende techniek, gebouwd voor kanaal en rivier, kortom een ‘speler’ in het Hofftrans-team. De afmetingen van deze type C-tanker zijn 86 x 9,60 meter en heeft een C32 Caterpillar als voortstuwing.

Generatoren en pompmotor dragen het Cummins-label. De door EPS geleverde Bornemann-pompen worden voor de opstart elektrisch verwarmd, waarbij de Heatmaster-ketel ‘op de waakvlam’ blijft. Een systeem dat olie spaart.
In de Kampers-stuurhut kijkt de stuurman vanachter een met nautische apparatuur van Radio Holland ingevulde lessenaar over een door VeKa geëngineerd trunkdek. Hoogendoorn Maritieme betimmeringen realiseerde bemanningscomfort en Seafix blijft op de Marilene aan de veilige kant met het brandblussysteem.

De Toekomst
Sinds 1888 bestaat Scheepswerf De Toekomst in Waspik. Deze originele naam heeft Peter van ’t Hoog bij de bedrijfsovername in 1994 gekoesterd. De geschiedenis en de huidige activiteiten hebben bij De Toekomst overeenkomsten in werk en kwaliteit. Nog altijd functioneert het bedrijf in zijn traditie van metaal-jachtbouw/-reparatie alsook in de huidige afbouw van nieuwe schepen. De vijftien medewerkers luisteren naar de opdrachtgever en staan garant voor kwaliteit, precies op tijd. Omdat De Toekomst toekomst heeft, wordt de haven volgend jaar uitgebaggerd, waarmee ruimte wordt gecreëerd voor schepen van 135 meter.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -