- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVaste leveranciers zorgen voor keurige Jacobus

Vaste leveranciers zorgen voor keurige Jacobus

- Advertentie -

Delen

Op donderdag 1 oktober doopte de 22-jarige Jacqueline, dochter van de eigenaren Piet en Dea Vos, aan de Werkendamse loswal het containerschip Jacobus. Die feestelijke activiteit had aanzienlijk eerder plaats moeten vinden, maar tal van complicaties op de Chinese werf zorgden ervoor dat de bouw op drie maanden na vier jaar heeft geduurd. “Nadat er in China nogal wat fout ging, hebben de mensen in Nederland laten zien hoe je een schip (af)bouwt”, stelt Piet Vos. “We zijn in april bij VeKa gestart met de afbouw van ons 5587 ton metende schip (135 x 15 meter) en vanaf die tijd hebben we echt een superperiode gehad waarbij geen onvertogen woord is gevallen.”

Het logo van de Vos (een verwijzing naar de achternaam van de eigenaren) staat prominent op de kop. (foto’s Jan Hoek)

“Het is het derde schip dat we afbouwen en ook deze keer hebben we gebruik gemaakt van jongens (lees: leveranciers) die we zelf hebben benoemd en van wie we weten wat we aan ze hebben. Het heeft weliswaar erg lang geduurd, maar de Jacobus is in onze ogen uiteindelijk een keurig schip geworden.”

Rhinecontainer
De keuze van de motoren (twee keer Cummins van 1700 pk bij 1800 toeren) was voor Piet Vos een uitgemaakte zaak. “Sinds ons eerste nieuwbouwschip in 1988 zorgen Cummins motoren voor het vermogen en in ruim twintig jaar hebben we geen gekke dingen meegemaakt; het zijn betrouwbare motoren en met de leverancier hebben we goede ervaring zowel op gebied van de sales als de after sales.”
Sinds 1963 staat de naam Jacobus op schepen van familie Vos. Ad Vos, de vader van Piet, begon op een 110-tonner die de naam Buiten Verwachting kreeg. Omdat opa Jacobus Vos eertijds een niet onbelangrijke (financiële) rol speelde bij de verzelfstandiging van schipper Vos, werd op een gegeven moment besloten als een soort dankbetoon de naam Jacobus op het schip te zetten.
Na ruim 45 jaar is de naam nog steeds niet verdwenen. In 1985 kochten Ad en Piet Vos een 80 meter lang drogeladingschip uit de vaart. Drie jaar later werd dat schip vervangen door het eerste nieuwbouwschip van Piet en Dea Vos, een bij De Waal afgebouwd schip van 100 x 9,50 meter. In 1994 werd dat schip verkocht en vervangen door wederom een bij De Waal afgebouwd nieuwbouwschip van 110 x 11,40 meter.
Met het 2924 ton metende en door twee Cummins motoren met een vermogen van 1268 pk voortgestuwde schip, voer familie Vos twaalf jaar. Met dat schip kon 208 TEU vervoerd worden, terwijl met de onlangs afgebouwde Jacobus 334 TEU in de ruimen geladen kan worden. Het transport gaat via Rhinecontainer uit Zwijndrecht, een bedrijf waarvoor Piet en Dea Vos al in 1990 hun eerste reis maakten. Sinds 1995 varen ze voor dezelfde bevrachter voornamelijk containers op de Benedenrijn richting Neuss. Ook met de nieuwe Jacobus wordt gevaren voor Rhinecontainer en het schip zal, met prominent een vos als logo op de duwkop, richting Neuss varen, naar de terminal met een opslagcapaciteit van 6.500 TEU.

Bewuste keuze
Bedrijven waar Piet en Dea Vos goede ervaringen mee hebben, worden door hen niet in de steek gelaten. Piet Vos vertelt verder: “De Jacobus is gebouwd met veel eigen ideeën. Dat is goed te realiseren als je zelf de leveranciers benoemt. We hebben met Leeuwestein alleen een andere elektricien en dat is super bevallen; bij een eventueel komend project gaan we zeker weer met hen in zee. Verder hebben we louter met leveranciers gewerkt die we bewust en door ervaringen uit het verleden hebben benaderd.”

Op de vraag wie Piet Vos met name genoemd wil hebben, moet hij flink nadenken. “Er is door alle betrokkenen gewoon heel goed werk geleverd. Van Wijk was bijvoorbeeld een bewuste keuze. Zij hebben de stuurhut met kolom van 10 meter geleverd, evenals de boegschroeven (1 x 550 pk met een diameter van 120 centimeter en 1 x 750 pk met een diameter van 140 centimeter) en de autokraan, hydraulisch uitschuifbaar tot 19 meter met een hijscapaciteit van 2.000 kilo. Van Wijk Stuurhuizen leverde de fraaie bovenbouw. Ook De Waal mag genoemd als leverancier van de schroefwerken en -assen, evenals timmerbedrijf De Leeuw en Kieboom en niet te vergeten SKB, dat beide machinekamers voor en achter heeft ingericht, inclusief de aluminium vloerplaten.”
“Stuk voor stuk jongens waar we al jaren mee werken. Bovendien is het in Werkendam voor ons in een vertrouwde omgeving afbouwen. We kennen de mensen goed en het is ook nog eens makkelijk, omdat we in Werkendam een woning aan de wal hebben.”
“Onze 19-jarige zoon Michael vindt het in de binnenvaart prettig werken en vaart met ons mee aan boord. Als hij zo enthousiast blijft, hebben we in ieder geval een opvolger in ons gezin.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -