MariFlex is op zijn nieuwe locatie aan de Zevenmanshaven in Vlaardingen begonnen met het inert maken van binnenvaarttankers. De schepen kunnen daarvoor voortaan aan de eigen steiger van het bedrijf terecht, zodat ze daarna zeeschepen kunnen lossen via boord/boord-overslag.
De Somtrans XXXIII werd als eerste schip inert gemaakt aan de eigen steiger van MariFlex in de Zevenmanshaven.
De Belgische tanker Somtrans XXXIII beet onlangs het spits af. Door de ladingtanks te vullen met stikstofgas wordt het zuurstofgehalte naar beneden gebracht tot 5 procent. Het schip meerde ’s avonds om 19.30 uur aan en kon de volgende ochtend om 6.00 uur inert wegvaren. Daarna volgde meteen de Somtrans XVII om eveneens inert gemaakt te worden.
Eigen kade
MariFlex verhuisde in juni van de Koningin Wilhelminahaven naar een nieuwe locatie aan de Maassluissedijk, ook in Vlaardingen. Daar heeft het bedrijf de beschikking over een eigen kade met een 60 meter lange steiger, waar binnenvaartschepen tot 135 meter kunnen afmeren.
In de nieuwe hal is ruimte voor de opslag van onderdelen en producten als pompen, powerpacks, slangen en andere materiaal. Verder is er een werkplaats waar MariFlex zijn powerpacks, brandblus-units en hydraulische pompen produceert.
Vaste installatie
Na de geslaagde test hebben zich al meerdere schepen bij MariFlex gemeld voor deze behandeling, bericht het bedrijf. Met de nieuwe service wil de marktleider op het gebied van ship to ship-services en behandeling van vloeibare lading zijn diensten verder uitbreiden.
Vanwege het explosiegevaar zijn zeeschepen met gevaarlijke en brandbare stoffen inert. Hoewel dat voor binnenvaarttankers niet verplicht is, accepteren zeeschepen geen tankers meer die niet inert zijn. Dat bemoeilijkt en vertraagt de boord/boord-overslag in havens als Rotterdam en Amsterdam. De nieuwe service van MariFlex kan het laden en lossen versnellen. Nu worden schepen nog met een mobiele installatie op de kade inert gemaakt, maar in de toekomst wil MariFlex een vaste installatie neerzetten.
Ontgassen
Schepen die er gebruik van maken moeten wel ontgast zijn. Schepen tegelijkertijd ontgassen en inert maken kan MariFlex met zijn nieuwe MVRU-1100 (Mobile Vapour Recovery Unit), die binnen enkele maanden ingezet wordt. Deze mobiele installatie zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van Vluchtige Organische Koolwaterstoffen (VOC’s ) tot de wettelijke waardes gereduceerd.
Door het aanbieden van een totaalpakket aan diensten wil MariFlex een centralere rol spelen bij ship to ship-transfers. “We kunnen de totale coördinatie op ons nemen. Van het inert maken en ontgassen van schepen tot het laden en lossen van het zeeschip zelf. Zo boeken we grote tijdwinst voor onze klanten”, zegt commercieel directeur Edwin van Noord.