Het al jaren vertraagde derde spoor van de Betuweroute tussen Emmerich en Oberhausen komt er alsnog. Vanmorgen hebben de Bondsregering, die van Noordrijn-Westfalen en Deutsche Bahn een financieel akkoord getekend over de aanleg ervan. Het extra spoor is naar verwachting in 2022 gereed.
“Dit is een belangrijke mijlpaal voor het verlengen van de Betuweroute in Duitsland”, reageert Havenbedrijf Rotterdam, dat zich altijd heeft ingezet om het beloofde derde spoor gerealiseerd te krijgen. “Hierdoor wordt een flessenhals voor goederentreinen in het traject Rotterdam-Duisburg opgelost.”
Lobby
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is blij en opgelucht: “Het is een taaie klus geweest. Drie jaar geleden had het derde spoor een weinig kansrijke positie op de Duitse prioriteitenlijst. Door goed en planmatig lobbywerk, samen met de Nederlandse regering en bedrijven uit de haven, is het tij langzaam gekeerd.”
Hij vervolgt: “Essentieel hierbij is de steun geweest van bedrijven uit Noordrijn-Westfalen en vooral van de regering van de deelstaat. Van een ‘project voor de Rotterdamse haven’ werd het een project voor de exportkracht van het achterland. Met de aanleg van het derde spoor worden ook tientallen tunnels en bruggen gebouwd, die erg belangrijk zijn om overlast voor de bewoners te beperken.”