Voor de Vlaamse kapitein-eigenaar Thierry van Steen bouwde GS Yard in Waterhuizen de Sunrisetanker Mai-W. Het 84,83 meter lange en 9,58 meter brede tankschip heeft een laadvermogen van 1.492 ton bij een diepgang van 2,86 meter. Het gaat met name varen op de Duitse kanalen, met lichte chemie en minerale oliën.
Van Steen heeft tot twee jaar geleden gevaren met twee tankschepen. Naast een 500-tonner uit omstreeks 1955 ook een behoorlijk bijzonder schip: een van de eerste dubbelwandige tankers die op de markt kwamen. Het was rond 1970 toen Van Ommeren deze
Catinia liet bouwen. Het tankschip met een lengte van 90 meter en een breedte van 11,40 meter had een laadvermogen van slechts 1.700 ton, een zeer geringe hoeveelheid voor een tankschip van dit formaat.
“Het was het begin van de eerste generatie dubbelwandige tankers. Ervaring nog nauwelijks”, vertelt Van Steen. Eigenlijk was het een prototype dat de afgelopen bijna vijftig jaar bijna onherkenbaar is verbeterd. “Het schip had een veel te kleine tonnenmaat en was daardoor totaal niet concurrerend meer. Daarom is het, net als het vorige schip, twee jaar geleden naar de sloop gegaan.”
Laadvermogen
“Ik ging werken als interim-kapitein voor verschillende rederijen en dat beviel prima”, zegt hij. Toch zette hij binnen twee jaar zijn handtekening onder een nieuwbouwovereenkomst. Het gebeurde doordat dingen gaan zoals ze gaan, kansen en mogelijkheden zich aandienen in het leven en mensen op zulke momenten knopen doorhakken.
Dat ongeveer is het verhaal van Van Steen bij zijn besluit om de Mai-W te laten bouwen. Via relaties hoorde hij van het Sunrise-concept. Zo kwam hij terecht bij GS Yard.
Van Steen koos zeer bewust voor een tankschip uit de Sunrise-reeks van de Groninger werf vanwege de kleine 200 ton meer laadvermogen dan tankschepen van vergelijkbaar formaat. “Dat was voor mij de belangrijkste overweging om voor dit concept te kiezen”, vertelt de opdrachtgever.
Dat extra laadvermogen creëert de werf met name door dunnere uitvoering van bepaalde cascodelen, wat mogelijk is dankzij het gebruik van de hoogwaardiger en sterkere staalsoort DM36. Dit maakt het totaalgewicht van het casco aanzienlijk lager dan dat van vergelijkbare schepen.
Bijkomend voordeel van dit lichtgewicht type tanker is dat het brandstofverbruik wezenlijk lager ligt dan bij vergelijkbare schepen. De ervaring met dit formaat Sunrisetankers is een brandstofbesparing van ongeveer 20 procent ten opzichte van tankschepen van vergelijkbare omvang. Dit geeft het schip een energiezuinig en dus duurzaam karakter, met een relatief geringe CO2-uitstoot.
Dubbelschroefs
De besparing op brandstofverbruik heeft onder meer te maken met de dubbelschroefs aandrijving, wat allerminst gebruikelijk is voor dit type tankers. Dankzij de dubbele aandrijving zijn de schroeven aanzienlijk kleiner dan de gebruikelijke 1,60 meter. Deze schroeven hebben een diameter van slechts 1,30 meter.
Hierdoor kan de aandrijving plaatsvinden door lichtere hoofdmotoren. Waar vergelijkbare schepen zijn uitgerust met 1.100 tot 1.300 pk aan hoofdmotoren, staan in de ruim opgezette en keurig afgewerkte machinekamer van de Sunrise twee Volvo Penta D13NH-motoren van slechts 450 pk per stuk. Bijkomend voordeel van de kleinere schroeven is dat dit varen met geringere diepgang mogelijk maakt.
De kwaliteiten van de Sunrise spraken Van Steen aan. Maar dat was niet het enige: “Hier krijg je alles in één pakket. Want mede-eigenaar van GS Yard Christian Hochbein heeft naast zijn werf ook nog een scheepsmakelaardij. Voor mij was er één aanspreekpunt voor een turnkeyproject van a tot z. En ook dat was voor mij een pré; ik hoefde niet zo nodig zelf allerlei zaken te coördineren. Een schipper moet varen en een werf moet schepen bouwen. Ieder zijn vak.”
Helemaal naar wens
Van Steen was tijdens de bouw dan ook weinig op de werf te vinden. Hij schonk de werf het vertrouwen en dat werd in zijn ogen zeker niet beschaamd.
“Mijn enige wens was een schip bouwen tegen zo laag mogelijke kosten. Daarom heb ik gekozen voor een basic uitvoering.’
Dat straalt het schip overigens niet uit. Wie de roef binnenloopt, stapt een strak afgewerkte woning binnen, voorzien van alles wat een mens in het dagelijks leven nodig heeft. De kleurstelling van donkere houtnerf met grijs natuursteendesign op de vloer en een donkerrode keuken geven de ruime woning een tijdloze aanblik.
De kwaliteit van de afbouw werd bevestigd tijdens de proefvaart. De Mai-W doorstond de toets der kritiek van classificatiebureau Lloyds Register Nederland met vlag en wimpel.
Daags voor vertrek staat Van Steen op het dek van zijn gloednieuwe schip. Her en der gebeurt nog wat. Het zijn de allerlaatste lootjes; hij is nagenoeg klaar om te gaan varen. Maar voordat de Mai-W hem naar de Noord-Duitse wateren voert, wil hij nog wel even iets kwijt: “Mijn hartelijke dank gaat uit naar de werf en allen die betrokken waren bij de bouw van de Mai-W. En in het bijzonder naar de werfdirectie, Daniel Gausch en Christian Hochbein. De Mai-W is een prachtig schip, helemaal naar wens. En dat was zonder hen niet mogelijk geweest.”
Goedemiddag,
Zag uw schip in de verte al aankomen, ter hoogte van burgum Earnewald. Dacht dat het een leger tanker was. Indrukwekkend. Bijzonder schip. Zeker nu met het verhaal hierboven.
Het ga u goed.