Na de eerdere bouw van de dieselelektrische superships Catherine en Maria Theresa heeft De Gerlien van Tiem eind maart in Parijs de S.S. Joie de Vivre overgedragen aan rederij Uniworld Boutique River Cruise Collection.
De eerste twee in Druten afgebouwde 5-sterren passagiersschepen hebben een lengte van 135 meter, de S.S. Joie de Vivre is met 125 meter 10 meter korter. Dat is geen verkeerde bezuiniging van de opdrachtgever maar simpelweg een betere lengte voor het varen op de Seine van Parijs naar Rouen.
Dat is niet alleen de hoofdstad van Normandië maar ook de stad waar Jeanne d’Arc op een trieste wijze op de brandstapel stierf. Van levensvreugde (joie de vivre) was op 30 mei 1431 geen sprake – iets dat met de kleurrijke beschildering van de kop, de gekleurde zonnetenten en het uitbundige dektapijt duidelijk wél van het schip afstraalt. Een drijvende pied-à-terre op de Seine noemt de rederij het uiterst luxe passagiersschip.
Veertig onderaannemers
Maar wel een pied-à-terre met twee royal suites, acht ‘gewone’ suites en 54 luxueus ingerichte hutten (staterooms), goed voor in totaal 128 passagiers, en geheel ingericht met handgemaakte meubelen met veel Amerikaans (hoogglans) walnoten, antiek en originele kunst uit het Parijs van de 20ee eeuw. Die bijzondere inrichting stond begin juni 2016 gelukkig nog niet aan boord tijdens de spectaculaire dwarsscheepse tewaterlating in Waterhuizen van het door GS Yard gebouwde casco.
Het eigen ontwerpteam van Uniworld vond de nodige inspiratie voor de inrichting van de S.S. Joie de Vivre bij de illustrator en muurschilder Jean Pages (1903-1976) en bij Madelaine Castaign (1894-1992). Zij was naast antiekhandelaar ook interieurontwerpster en met name met haar behangontwerpen verwierf ze internationale roem.
Het is goed dat Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, beschikt over de nodige (afbouw)ervaring. Niet alleen op het gebied van inrichting, maar ook qua coördinatie was het namelijk een bijzondere opdracht, aangezien niet minder dan veertig gespecialiseerde onderaannemers betrokken waren bij de afbouw van de S.S. Joie de Vivre.
Met de overdracht van het derde supership voor Uniworld, zijn op tal van Europese rivieren de drijvende visitekaartjes van De Gerlien van Tiem te bewonderen. De S.S. Joie de Vivre vaart als gezegd op de Seine, de S.S. Catherine op de Rhône en Saone en de S.S.
Maria Theresa op de Rijn, Main en Donau.
Van zwembad naar cinema
De Gerlien van Tiem richt zich bij de afbouw van schepen steeds nadrukkelijker op de ‘groene vaart’. De S.S. Joie de Vivre vormt daarop geen uitzondering.
Eric Rietveld zegt daarover: “Dat begint met de twee elektromotoren van 900 kW elk en gaat verder met gewichtsbesparing van bijvoorbeeld de door Diba Uden geleverde kurken ondervloer en het innovatieve afvalwatersysteem. Aan boord wordt van rivierwater schoon water voor de badkamers gemaakt, waarna het afvalwater wordt gereinigd en als schoon water weer terug de rivier ingaat. Verder worden de noodbatterijen opgeladen door zonne-energie en is er aan boord waar mogelijk ledverlichting geïnstalleerd.”
De indeling van de S.S. Joie de Vivre is enigszins gewijzigd ten opzichte van de vorige schepen. Er zijn op meerder plaatsen, waaronder op het achterschip, Franse balkons met schuifpuien geplaatst. Overdag is in de achter-lounge het luxueuze zwembad te vinden. Met slechts één druk op de knop verandert het zwembad ‘s avonds door een bewegende vloer in een multifunctionele ruimte, waarbij de aanwezige traptreden automatisch mee naar boven komen. Naar keuze wordt de ontstane ruimte omgetoverd tot een cinema of een sfeervolle bar.
Ook aan boord van de S.S. Joie de Vivre komen de gasten van Uniworld niets tekort, waarbij ze kunnen rekenen op 24-uurs roomservice van een butler.
No-nonsense en innovatief
Net als rederij Uniworld is ook De Gerlien van Tiem duidelijk service- en klantgericht. Het familiebedrijf werd vijftig jaar geleden in Beneden-Leeuwen opgericht door Frans van Tiem, een bevlogen ondernemer die nog steeds aan het roer staat. De werkzaamheden bestonden aanvankelijk vooral uit kleine reparaties aan binnenvaartschepen die op de Waal voeren.
In 1997 verhuisde de scheepswerf naar de huidige locatie in Druten. Twee jaar eerder was het bedrijf, naast de reparatie- en onderhoudswerkzaamheden, gestart met de (af)bouw van schepen. Wat niet veranderde, was de instelling als no-nonsense, probleemoplossend en innovatief bedrijf, waar al een halve eeuw lang geldt: afspraak is afspraak.
Dat een veeleisende opdrachtgever als Uniworld drie luxe passagiersschepen op rij, en volgens velen zonder twijfel de mooiste cruiseschepen die op de Europese binnenwateren varen, laat afbouwen bij De Gerlien van Tiem zegt eigenlijk genoeg over de werkwijze van de werf in Druten.
Zo’n veertien jaar geleden werd daar het eerste passagiersschip afgebouwd. Sinds die tijd werd gemiddeld jaarlijks één passagiersschip afgebouwd: van een 50 meter lang dagpassagierschip tot en met de 5-sterren superships van Uniworld.
tekst: Jan Hoek
foto’s: De Gerlien van Tiem