Er zijn Multicats in bezit van dat zoute imago, die bij de eerste aanblik onverantwoord veel adrenaline door het lichaam van een ‘offshore-zeeman’ jagen. De M.P.R, 2 is er zo één. Shipyard Neptune in Aalst heeft deze MPR 2 gebouwd voor Marine Projects Rotterdam BV.
De M.P.R. 2 is een uiterst wendbare werkboot. (foto Neptune Shipyards)
In het winterse decor van de Gelderse natuur en het veer in de rimpelloze Afgedamde Maas onderscheidt de M.P.R. 2 zich langszij Neptune Shipyards, als een ‘bikkel’! De mannen zijn nog volop aan het werk aan boord: de enorme winch behoeft nog draad; aan het hart van twee Heila-kranen wordt gesleuteld; de stuurhut toont zijn techniek nog onder openstaande dashboards en screens. De installatie oogt degelijk – netjes afgewerkt, geen rommel aan dek.
Neptune
“De bouw van werkschepen is hier een specialiteit”, zegt projectleider Dik Klop. “In samenwerking met onze hoofdlocatie Neptune Marine Hardinxveld zijn er al heel wat schepen van de helling gelopen. Buiten reparatie aan binnenvaart zijn custom built werkschepen onze core business. Met onder ander twee 100 meter-hellingen, portaalkranen en twee bouwloodsen kunnen we aanpakken.”
Voordat we eigenaar Peter Moree opzoeken, duiken we in de ‘schatkamer’, waar Caterpillar-geel zich spiegelt in een sneeuwwitte omgeving. Een kodakmoment! Beschermend karton ligt rondom op de aluminium platen. Tweemaal C32 en een gelijk aantal C9-generators voor boordenergie, kranen en winch staan hier ‘kamerbreed’. Voor het overige is het een feestje voor WK Hydraulics en Hydrovision met hun geleverde apparatuur.
Peter Moree vinden we in de verblijven waar hij zich bemoeit met comfort. Hij zegt: “Het draait om de welfare van onze crew; zij moeten zich hier op hun gemak voelen. Sfeer moet je creëren, zodat werken leuk blijft.” Zijn persoonlijkheid onderstreept deze filosofie en hij zegt: “Maak wat foto’s, ik volg je zo naar kantoor voor het interview en de koffie.”
Cascobouwer
De onder Bureau Veritas gebouwde M.P.R. 2 heeft als functies towing, mooring, pushing, anchor handling, windmill en dredge support. In Nederlands is dat een uiterst wendbare zeewaardige werkboot met grote trekkracht die in combinatie met lier- en kraancapaciteit (Heila HLRM 230-4sl) multifunctioneel is en op geringe diepgang opereert. De 80 tons Haglund-lier heeft zogeheten dubbele waterval uitgevoerde trommels, waarmee de M.P.R. 2 – ongeacht welke trommel – altijd over zijn as trekt.
(foto Johan de Witte)
Het 26 x 11 x 3,50 meter grote casco is gemaakt op de Heyplaat, door cascobouwer MAC. Aanpassingen in het ontwerp zijn hier geen punt. Plasmasnijmachines, moderne bouwmethode, fraaie kwaliteit en sneller dan in Verwegisstan kiest makkelijk. Verhoef uit Dordrecht installeerde de elektrische equipement, Radio Holland de nautische en Windex leverde de luchtverversingsinstallatie. Een unit van Hydrauvision levert energie voor een De Groot-boegschroef, hydro- ankerpennen, kaapstanderlier, tuggerwinch en de kranen met ‘zeemansbenen’ die op een slingerend schip de zwaartekracht verticaal houden.
Marine Projects Rotterdam
Peter en Wim Moree zijn als eigenaar met hun M.P.R. nieuw in de Multicat-wereld, ofschoon geenszins nieuw in de business. Niettemin, in juni dit jaar een gelijkwaardige Multicat afnemen (eveneens van Shipyard Neptune), nu deze nummer 2, en in de nieuwe bouwhal van deze werf alweer een grotere nummer 3 in de spanten, duidt niet op traagheid!
Peter Moree steekt van wal: “Ondanks de moeilijke financiële wereld vandaag de dag hebben we met Rabobank Schiedam-Vlaardingen verrassend goed gewerkt. In 2008 ontstond bij ons het idee in werkschepen te stappen. Echter, de windmolenmarkt stortte in en het geld ging in de koelkast. Vorig jaar december kwam de heroverweging. Drie werven benaderd en collega’s op de werkvloer gevraagd welke eigenschappen essentieel zijn voor een Multicat.”
(foto Johan de Witte)
“Deze werf en dit type zijn het geworden. Het casco heeft meer holte dan gebruikelijk, evenals de voortstuwing en kraancapaciteit groter zijn dan gebruikelijk. Een compleet schip met aandacht over de hele breedte voor goed zicht, goede verlichting en optimale veiligheid. Voor de bouw van deze drie schepen op deze Neptune Shipyard is geen arbitrage nodig”, besluit hij met een glimlach. “De M.P.R. 2 staat voor zijn werk en samen met broer Wim heb ik hier eveneens uitstekend gewerkt.”
Windmolens
Peter Moree monsterde met kennis van de zeevaartschool aan op een coaster, promoveerde naar diep water, werd volwassen – net als zijn visie op werk en leven. Stapte weer aan de wal, hield zich bezig met allerlei en besloot na een periode als intreder opnieuw aan boord te stappen. Het duurde totdat hij het toezicht onder zijn vleugels kreeg op veiligheid en offshore-activiteiten rondom het Belwind-windmolenproject voor de Belgische kust.
Broer Wim, ex marineman met water als rode draad in zijn leven, was niettemin decennia lang in de aannemerij werkzaam. Die verkocht hij en na een rondje zeilen was hij aan een uitdaging toe. Peter, inmiddels met de ins and outs op de hoogte van windmolens en de nodige service op zee, zei tegen zijn broer: “Het is tijd om eraan te beginnen.”
Windmolens mogen dan de horizon vervuilen, op zee is dat minder. Eens lag het economische break even – doordat de tandwielkasten het niet hielden – op 13 à 14 jaar. Doordat de techniek een inhaalslag heeft gemaakt is de doelmatigheid van deze energievoorziening aanmerkelijk verbeterd.
Dus zolang de Sahara niet wordt volgebouwd met zonnecellen is offshore windpower actueel groen. Omdat vissen in zo’n veld niet mag, krijgen slimme vissen die zich daar verschuilen, steeds meer vet op de graat. Dat dan weer wel!
(Johan de Witte)