Concordia Shipyards uit Werkendam heeft een eigentijdse kijk op scheepvaart. Niet iets doen omdat we het altijd zo hebben gedaan, maar innovatief op zoek gaan naar mogelijkheden. Zo liet eigenaar Chris Kornet in Nanjing een ponton bouwen dat de toepasselijke naam L’avenir kreeg: de toekomst. De ponton heeft een afmeting van 136 x 36 meter en een holte van 8 meter. De ponton is belastbaar (20 ton/m2), is luxer dan gebruikelijk uitgerust en onder klasse afgebouwd. De L’avenir voldoet aan alle eisen om ingezet te worden in de offshore.
Eerste insteek was echter het transport van eigen casco’s vanuit China. Eind 2009 werd de ponton geladen met zeventien casco’s en vervolgens begon de ruim honderd dagen durende reis van Shanghai naar Rotterdam. Een van de zeventien casco’s is drogeladingschip Ariane, een onlangs bij Instalho voor Seolto CV afgebouwd schip van 105 x 10 meter.
Ik heb een afspraak met Karst van der Wiel en Bert Duijzer van Concordia Shipyards. Bij binnenkomst in het fraaie kantoor van het bedrijf valt meteen het grote schilderij op met daarop prominent in beeld de ponton L’avenir met daarop de zeventien casco’s. “We zijn een typische representant van het nieuwe denken binnen de Werkendamse scheepvaartindustrie en de 18.000 ton metende ponton is daar een van de voorbeelden van”, aldus het duo.
Brazilië
Ze vertellen verder: “De L’avenir is ontworpen als een onbemande ponton en gebouwd volgens de laatste eisen van Bureau Veritas. Nadat de zeventien casco’s waren gelost is de ponton drie maanden verhuurd aan Gusto MSC om het kraanhuis van zeeschip de Oleg Strashnow te plaatsen. In september is de ponton naar de haven van Göteburg vervoerd. Op de kade stonden drie units die aan dek van de Zhen Hua 8 geladen moesten worden. Door zijn diepgang kon dat zeeschip niet aan de kade komen. Omdat de L’avenir belastbaar is, was ons ponton uitermate geschikt om de units aan de kade te laden en vervolgens te lossen op de Zhen Hua 8.”
“Een ander voorbeeld van onze ‘eigentijdse kijk op scheepvaart’ is een proefproject in Brazilië. We brengen twee casco’s van 135 x 14,20 meter vanuit Nederland op een afzinkbaar ponton naar Brazilië om ze op een werf in Belem onder onze regie onder klasse van Veritas af te bouwen. De twee casco’s zijn medio oktober bij de Amsterdamse Ceres-terminal op een ponton gezet voor de 4.600 mijl lange reis naar Brazilië.”
Het schip is genoemd naar prinses Ariane. (foto’s Jan Hoek)
De drogeladingschepen worden na de afbouw ingezet op de Amazone. Die rivier is bijna 6.500 kilometer lang en tot 4.000 kilometer stroomopwaarts bevaarbaar.
“Maar onze hoofdactiviteiten blijven het leveren van casco’s, het afbouwen van binnenvaartschepen en coasters in met name Werkendam en het bemiddelen bij de aan-of verkoop van gebruikte schepen”, zeggen Karst van der Wiel en Bert Duijzer. “Sinds 2001 hebben we ruim honderd schepen geleverd, waaronder zes coasters, waarvan er twee bij Instalho en vier bij Holland Shipyards zijn afgebouwd. Bij de ruim honderd schepen zaten ook zeven compleet in Nederland, bij Instalho en scheepswerf Jooren, gebouwde schepen.”
Koninklijke naam
Onder de zeventien casco’s die door de ponton L’avenir naar Nederland zijn vervoerd, waren één casco van 110 x 11,45 meter en twee casco’s van 105 x 10 meter. Het was de bedoeling dat deze schepen elk de naam van een van de dochters van prins Willem-Alexander en prinses Máxima zouden krijgen. Schipper Marius de Jager had echter liever de naam Centina, de naam van zijn vorige schip, op de boeg staan in plaats van Alexia, zodat alleen Amalia (casco afgebouwd bij scheepswerf Jooren) en Ariane (casco afgebouwd bij Instalho) hun naam hebben staan op een door Concordia Shipyards verkocht casco.
De 2290 ton metende Ariane is met luiken en afmetingen van 105 x 10 meter een multifunctioneel schip geworden. Het schip is van het type Aspasia (ook leverbaar in een lengte van 86 meter) en geschikt voor het bevaren van zijrivieren. Dat gaat schipper Leendert Bernouw doen via Transito Bevrachtingen.
De Ariane is eigendom van Seolto CV, waarvan rederij Concordia beherend vennoot is. Het casco van de Ariane is gebouwd op de Nanjing Jialong Shipyard. De hoofdmotor is een Mitsubishi van 1278 pk bij 1600 toeren.
De Ariane is sinds 3 januari in de vaart. De Amalia volgde een dag later.
(Jan Hoek)