De gloednieuwe Lady Anne-Lynn voor rederij Wijnne Barends is net als eerdere zusterschepen in de Lady A serie sea-rivervessels geclassificeerd door Lloyd’s Register (LR). Namens Lloyd’s Register kantoor Groningen is marine surveyor Iemke Zeijlemaker samen met collega en machinery surveyor Henk Bakker nauw betrokken bij de classificatie van deze serie. Zeijlemaker vertelt over het proces van classificatie en over hoeveel voeten het in de aarde heeft om deze schepen in de vaart te krijgen en te houden.
“Namens LR zijn zo’n 28 medewerkers betrokken bij de classificatie van de Lady Anne-Lynn. En dan tel ik het certificeren van onderdelen bij onderaannemers en toeleveranciers nog niet eens mee”, zegt Zeijlemaker.
Als zee-rivierschip moeten de Lady A-schepen in principe voldoen aan de regels van de zeevaart. Om ook het zoete water op te mogen, komen vereisten voor bijvoorbeeld Rijncertificering daar nog bij.
“Voordat het schip de werf van GS Yard heeft verlaten, zijn wij al zo’n honderd keer aan boord geweest voor controles. Controle van het schip voor items namens de Nederlandse vlag gebeurt aan de hand van dertien controlelijsten. De werf draagt uiteindelijk 25, door ons opgestelde certificaten over bij de oplevering aan de rederij en eigenaar.”
Onveilig werken
Lloyd’s Register is vanaf het begin betrokken bij de bouw. Dat begint met een kick-off meeting. “Daarbij geven wij aan wat we wanneer willen zien. Ook proberen wij zo veel mogelijk op vaste dagen en tijden op de werf aanwezig te zijn; dat schept duidelijkheid voor de bouwers.”
“Bij de bouw kijken wij naar het resultaat, maar ook naar de veiligheid tijdens de bouw. Wij spreken medewerkers van werven aan als zij onveilig of ongezond werken. Veiligheid van werken en resultaat zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Denk bijvoorbeeld aan de lassers, die droog en schoon moeten werken.”
Vóór aanvang van de cascobouw heeft LR er al een controleronde op zitten. Voordat de eerste staalplaat de werkplaats in gaat, hebben de surveyors de tekeningen en sterkteberekeningen al gecontroleerd volgens de normen van de EU, de vlaggenstaat, de IMO en de eigen regels.
“Wij werken vereisten zelf uit in gedetailleerde regelgeving voor onder meer de rompsterkte en apparatuur en staan net als alle andere klassebureaus onder toezicht van de International Association of Classification Societies”, vertelt Zeijlemaker.
Cascobouw
Tijdens de cascobouw gaan de surveyors fysiek elke sectie in voor controle van de kwaliteit van las- en slijpwerk, de waterdichtheid van de tanks en de coating van alle gecoate tanks aan boord. Ook worden de sectiestuiken grondig visueel en op aangeven van LR gecontroleerd op lasfouten binnenin de las. Dit doet een extern bureau door ultrasoon of desnoods door röntgenonderzoek.
Bij de Lady A-schepen gaat het om 29 secties en 22 stuiken. Verder onderwerpen de LR-controleurs de coating van het onderwaterschip aan een grondige controle op basis van strikte milieueisen, voor anti-fouling-certificering namens de vlaggenstaat.
Afbouw
Vóór aanvang van de afbouw keurt LR de schema’s van alle technische installaties aan boord en tijdens de afbouw is er controle op naleving van deze schema’s. De hoofdmotor is al in de fabriek aan een keuring door Lloyd’s onderworpen en wordt bij de afbouw gecontroleerd op installatiewerk en het functioneren van alarmeringen. Alle pompen worden gecontroleerd op functioneren volgens schema en de aangegeven capaciteit. In het stuurhuis keuren de surveyors alle navigatie- en besturingsapparatuur aan de hand van de IMO SOLAS-eisen.
Verder is het aantal controles legio: leidingenwerk, brandblussysteem, ventilatiesysteem, stuursysteem, bilgesysteem, brandstofsysteem en aandrijving … niets ontkomt aan de controlerende ogen van de Lloyd’s surveyors.
Het belang van dit werk is evident, maar wat is het gevoel van werfmedewerkers hierbij?
“De waardering verschilt van werf tot werf. Hier bij GS Yard is de verstandhouding uitstekend. We werken met elkaar aan veilige en kwalitatief hoogwaardige schepen. We hebben hier als classificatiebureaus zelfs ons eigen kantoor waar we rustig kunnen werken, dat tref je zeker niet overal. Dat is voor ons absoluut een meerwaarde, want ons werk is voor een aanzienlijk deel administratief: het registreren en vastleggen van data. En dit neemt nog altijd toe, door steeds complexere technologie en toenemende regelgeving voor veiligheid, mede met het oog op onder meer preventie van (verzekerings-)claims.”
Proefvaart
Tijdens de proefvaart gaan zowel de marine als de machinery surveyor van LR aan boord mee om alles te testen wat alleen tijdens het varen getest kan worden. Zo worden er stuurproeven gedaan, evenals het beproeven van de ballasttanks. De ankers op sterkte en snelheid van binnenhalen. Verder vinden er metingen plaats van het geluidsniveau in machinekamer, stuurhuis, accommodatie en bij de deuropening van het stuurhuis.”
“Ook maakt het schip een crashstop en wordt het getest op het functioneren van noodsystemen, zoals noodgeneratoren, noodverlichting en werking van essentiële navigatiemiddelen bij een black-out van het schip. Ook keurt LR het schip tijdens de proefvaart voor de Energie Efficiency Index, het ‘energielabel voor zeeschepen’ dat steeds strenger wordt, zowel voor nieuwe als bestaande schepen.
Inspectie
Als het schip alle tests, keuringen en certificeringen goed heeft doorstaan, krijgt het groen licht om de werf te verlaten. Ook in de vaart, blijft LR de schepen die onder haar classificatie varen in de gaten houden. Surveyors komen jaarlijks aan boord voor een reguliere check en twee keer per vijf jaar gaat het schip het dok in voor een grondige inspectie. Voor de Lady Anne-Lynn is het voorlopig nog lang niet zo ver; die moet de maidentrip nog maken.
tekst en foto’s: Jan Johan ten Have