De afgelopen vijf jaar is hard gewerkt aan de Leiewerken in Harelbeke. In begin januari 2020 is het project voor de binnenvaart afgerond. De vaarweg tussen Seine en Schelde is in opdracht van de Vlaamse Waterweg aangepast op de komst van langere schepen.
Binnenvaartschepen tot 4.500 ton kunnen nu, dankzij de aanpassing van bruggen en sluizen, vlot de verbinding tussen Seine en Schelde bevaren. De Leiewerken maken deel uit van het Europees gesubsidieerd binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.
Nieuwe sluis
Er is circa 100 miljoen euro geïnvesteerd in het bouwen van een nieuwe sluis, grotere in Harelbeke en de verhoging van de Hogebrug. Stuwen en kaaimuren zijn ook vernieuwd en kanalen zijn verdiept. Harelbeke werkte eraan mee op om het water een volwaardig alternatief te maken voor het goederenvervoer dat nu nog via de weg gaat.
Zaterdag 11 januari werd de afronding van de Leiewerken gevierd met een vuur- en lichtspektakel. Tijdens de belevingswandeling ‘Leieleute’ konden honderden bezoekers kennis maken met de ontwikkelingen. Ze kregen uitleg over wat de afgelopen vijf jaar allemaal is ondernomen.