De betonnen voeten van afgedankte Rotterdamse parkeerautomaten krijgen een nieuwe bestemming in de Nieuwe Waterweg. Ze gaan dienen als langsdam waarachter zich natuurlijke oevers kunnen ontwikkelen. Het is voor de eerste maal dat restmateriaal op deze manier wordt hergebruikt voor natuurontwikkeling in de Rotterdamse haven. Vorig jaar tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf daarvoor de samenwerkingsovereenkomst De Groene Poort.
Rozenburgse landtong
Het is de bedoeling dat aannemer Blom de langsdam nog deze maand gaat aanleggen. Dat gebeurt tussen twee kribben langs de Rozenburgse landtong. Eerst wordt een bedding gestort van bodem beschermend materiaal dat afkomstig is uit de Maas. Het moest verwijderd worden omdat er voor de Nova-terminal nieuwe steigers worden aangelegd. Het materiaal is van te voren gekeurd en schoon verklaard.
Daarna worden de betonnen voeten er bovenop gelegd. En wel zodanig dat het water er tussen door kan sijpelen. Daarna zal het gebied tussen oever en dam worden verhoogd met vrijkomende grondstromen van de Grondbank Rotterdam. Daarna kan de natuur zijn gang gaan.
De gemeente vervangt 2.900 parkeerautomaten. Zoals hier in Delfshaven. (foto Ries van Wendel de Joode)
Parkeermeters
De gemeente Rotterdam is dit jaar begonnen met de vervanging van in totaal 2.900 parkeermeters. De meters zijn verouderd – ook door het einde van de Chipknip – en worden vervangen door moderne automaten waar parkeerders zich met hun kenteken aanmelden.
Inmiddels zijn bijna alle parkeerautomaten op de Rechter Maasoever verwijderd. Medewerkers van de sociale werkplaats in Charlois strippen de apparaten en halen ze uit elkaar. De 600 kilo tellende betonnen voeten worden vervoerd naar de Rijkswaterstaatkade bij de Rozenburgse landtong aan de Nieuwe Waterweg. Vandaar gaat aannemer Blom met de voeten enkele kilometers verderop de langsdam aanleggen.
Groene Poort
In De Groene Poort is onder meer afgesproken restmateriaal te gebruiken voor de aanleg van stenen dammetjes evenwijdig aan de oever om scheepsgolven te breken. Grof materiaal wordt dusdanig opgestapeld dat het een eenheid vormt maar wel zo dat er water tussendoor kan lopen. Daarachter wordt de waterbodem ondieper door het storten van schoon restmateriaal dat vrijkomt uit bouwwerken uit de directe omgeving. Normaliter moet dat naar een stortplaats worden vervoerd. Nu kan het in de havendelta.
Hierdoor ontstaan slikken tussen de kribben. Langs deze nieuwe natuurvriendelijke oevers ontstaat op deze manier een leef- en fourageergebied voor trekvissen zoals de Atlantische steur en voor trekvogels. Het gaat om een gebied van 5 kilometer aan de zuidoever van de Nieuwe Waterweg op de landtong Rozenburg tussen Rozenburg en de stormvloedkering (rivierkilometer 1019-1026).