Op de HISWA wordt het 10-jarig bestaan van Varen Doe Je Samen! (VDJS) gevierd met een extra grote stand en cadeautjes. Een domper op het feest is dat dit de laatste HISWA in Amsterdam is. De beurs duurt nog tot en met 3 september. De verhuizing is onderwerp van menig gesprek bij en tussen de exposanten.

Na zes jaar de wereld zeilen arriveerden Joshua Eijndhoven en zijn vriendin Katia in Nederland. Op zijn zeiltocht ontmoette Eijndhoven Katia op de Kaapverdische Eilanden. Hij werd verliefd en nam haar direct mee op zijn reis.

De ontvangst was tijdens de HISWA te water. Circa 90 familieleden, vrienden en volgers wachtten hen op voor een emotioneel weerzien op bij de steiger. De Havendienst 5 van het Amsterdamse Havenbedrijf begeleidde het schip met waterfonteinen over het Noordzeekanaal naar de HISWA. Na de aankomst van het stel vond dinsdag 29 augustus de officiële opening van de HISWA plaats.

Bij Varen Doe Je Samen kunnen bezoekers oefenen met een schip-en-brugsimulator van de provincie Zuid-Holland.

Feest en veiligheid

Varen doe je Samen! pakt uit met een grote stand op de HISWA. De vele vrijwilligers vertellen alles in het kader van veiligheid op het water aan het publiek. Tien jaar geleden is VDSJ opgericht – op deze beurs, die toen nog in IJmuiden plaatsvond.

Een van de aandachtspunten dit jaar is de bebording op het water. Over het beursterrein van de HISWA staan scheepvaartborden verspreid en in de VDJS-stand kunnen bezoekers terecht voor meer informatie over die borden.

Rowena van der Maat, projectleider van VDJS, is blij met het jubileum én met de bereikte resultaten: “Iedereen weet ons inmiddels te vinden, er zijn tien knooppuntenboekjes gemaakt in die tien jaar en 35 folders over problemen en onduidelijkheden op het water, zoals voor de watersport het blauwe bord, het reddingsvest en de verkeersregels.”

In de folders worden de regels op eenvoudige wijze uitgelegd. Onlangs is in samenwerking met een watersportmagazine een nieuwe folder gemaakt, nu om de verkeersborden en lichten uit te leggen.

 

Verhuizing

Veel standhouders vinden dat het lijkt of de beurs opnieuw kleiner is geworden en minder deelnemers telt dan vorig jaar. De organisatie stelt echter dat het aantal deelnemers gelijk is gebleven.

Er wordt echter niet ontkend dat het aantal deelnemers de laatste jaren is teruggelopen. Beursmanager Michelle Jonker: “Dat de beurs kleiner zou lijken, komt doordat wij de indeling veranderd hebben. Dat is gezichtsbedrog. We hebben evenals vorig jaar om en nabij 200 exposanten.” Er is ook een aantal grote bedrijven die nu een kleinere standruimte hebben.

Over de verhuizing zijn de meningen verdeeld. Het is de bedoeling dat de beurs volgend jaar wordt gehouden in Lelystad, in de Bataviahaven naast de Houtribsluis. De HISWA heeft met de keuze van die locatie de hoop wél verder te kunnen groeien.

In Lelystad zijn volgens Paul Boomsma, als directeur van HMM Exhibitions organisator van de HISWA, leuke uitjes mogelijk in combinatie met de beurs. Denk aan Bataviastad en de Bataviawerf. Dit in combinatie met betere parkeerfaciliteiten maakt de locatie aantrekkelijker.

“Amsterdam bouwt in rap tempo het terrein rond de beurs vol, waardoor parkeren bijna onmogelijk wordt.” Boomsma vindt: “De mogelijkheden hier zijn uitgeput. Amsterdam-Noord wordt onmogelijk voor ons en het ligt niet aan open water. De huidige jongere watersporter wil actie, sneller varen en op het IJ mogen we niets. Daarnaast zijn het Amsterdamse prijzen; voor de exposanten is het dus heel duur.”

 

Teleurgesteld

De krimp van de beurs is volgens Boomsma te wijten aan een markt die krimpt. Dat komt weer goed, maar duurt even, verwacht hij. De nieuwe HISWA zal een commercieel verantwoorde en aantrekkelijke beurs worden voor de exposanten en bezoekers. Over de prijzen voor exposanten wil Boomsma nog niets kwijt.

Amsterdam Marina is teleurgesteld en boos dat de HISWA vertrekt. De beurs vormt voor hen uitstekende marketing. Bovendien is er een contract voor tien jaar. “Door parkeergarages en drijvende steigers voor de paviljoens te bouwen zijn parkeren en de voortgang van de beurs gegarandeerd op deze plek. Dat is geregeld in het contract”, zegt Fred Redecker, eigenaar en beheerder van de haven. “Het laatste woord is hier nog niet over gevallen. Het contract wordt vroegtijdig beëindigd; dit is pas de zesde beurs in Amsterdam.”

 

tekst en foto’s E.J. Bruinekool Fotografie

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.