Kruiplijncoaster van de toekomst

0
De CIP3600 kruiplijncoaster heeft diesel-elektrische voortstuwing en kan worden uitgerust met twee Econowind VentiFoils op het voorschip. (illustratie Conoship International)

“Een innovatief, toekomstbestendig en milieuvriendelijk vrachtschip”, zo omschrijft Conoship International Projects zijn nieuwe ontwerp, CIP3600, voor een kruiplijncoaster. Het 3600 dwt grote schip is geschikt voor kust- en riviervaart. “Dit schip kan worden beschouwd als de nieuwe standaard voor kruiplijncoasters.”

Het blijft niet bij mooie woorden en tekeningen: de eerste serie van deze dieselelektrisch aangedreven vrachtschepen wordt dit jaar gebouwd op de Fosen Yard in het Duitse Emden. Conoship beweert dat het brandstofverbruik van de CIP3600 het beste in zijn klasse zal zijn, vooral bij wind en golven. “Dankzij het doordachte dieselelektrische aandrijfsysteem, de vergrote schroef in combinatie met een ConoDuctTail en de geoptimaliseerde romplijnen”.

Om de prestaties nog verder te verbeteren krijgt het 88 meter lange schip windondersteunde voortstuwing. Het is namelijk voorbereid voor de plaatsing van twee Econowind VentiFoils, die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met ongeveer 10 procent kunnen verminderen, afhankelijk van de vaarroute.

Ultra-brandstofzuinig

Het ontwerp is toekomstbestendig ontworpen. Zo kan worden omgeschakeld naar nieuwe brandstoffen zoals vloeibare waterstof of ammoniak. Daarmee is vanaf het begin van het ontwerpproces al rekening gehouden.

“We zijn er erg trots op dat dit ultra-brandstofzuinige vrachtschip is ontwikkeld volgens onze filosofie om in serie te bouwen in het noorden van Europa”, zegt Maarten Sickler, directeur van Conoship International Projects (CIP). Het Groningse scheepsingenieursbureau heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan, het schip in de markt gezet, opdrachtgevers en scheepswerven gezocht. Bovendien heeft CIP actief bemiddeld tussen financieringsinstellingen, eigenaar en scheepswerf.

Emden

Uiteindelijk kwam CIP in Emden terecht. “We zijn zeer verheugd met de order”, zegt Carsten Stellamanns, managing director van Fosen Yard Emden. “Het is de bedoeling dat deze order een vlaggenschipproject wordt en andere soortgelijke projecten naar de regio lokt. Sinds 2019 is het onze intentie om met Fosen Yard Emden, als lid van de Fosen Group, de scheepsbouw in Duitsland weer op gang brengen, althans in bepaalde segmenten.”

De werf in Emden is gevestigd op een terrein van meer dan 550.000 m2 en heeft een lange traditie in het bouwen van verschillende soorten schepen. Het bedrijf heeft 100 werknemers.

De bouw van de eerste serie van zes vrachtschepen staat gepland voor het voorjaar van 2022.  De gehele serie wordt naar verwachting in 2023 opgeleverd.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.