Robert van der Meulen uit Sneek en Folkert Semplonius uit Haskerhorne zijn twee zelfstandige schippers. Robert was eigenaar van de Wendy-Iris en Folkert van de Semmy. Op een gegeven moment kon laatstgenoemde zijn schip verkopen en spraken ze over een samenwerking. Besloten werd dat Folkert een half jaar zou meevaren op de Wendy-Iris om te kijken hoe een nauwe samenwerking in de praktijk zou verlopen. Na een geslaagde ‘proeftijd’ besloten beide Friese schippers de krachten te bundelen in vof Ro-Fo Maritiem.
Robert van der Meulen (links) en Folkert Semplonius. (foto’s Jan Hoek)
Ook de Wendy-Iris werd verkocht en Robert en Folkert kochten een één jaar oud 173 meter lang koppelverband dat de naam Kruier en Kruier I kreeg. Op het moment dat ze besloten de Kruier te verlengen tot 183 meter, kregen ze via makelaar René Kriesels een interessant aanbod voor een nieuwbouw-koppelverband. Het concept en de prijs waren goed, met als resultaat dat ongeveer een maand geleden het bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam afgebouwde koppelverband van in totaal 190 (104 + 86 meter) x 11,45 meter werd opgeleverd. Dit 5985 ton metende schip kreeg de naam Sjouwer en Sjouwer I.
Vettige cokes
Dat zijn passende namen voor de vennootschap van de twee Friese ondernemers, want zowel de kruier als de sjouwer verdienen hun geld met vrachtvervoer. Op 18 september vond de geslaagde geladen proefvaart plaats en eind oktober had de Sjouwer al acht reizen achter de rug met gevarieerde vrachten als grind, zand, containers en cokes. Voor hun negende vracht moest ruim 2500 ton kolen (meer was niet mogelijk vanwege de lage waterstand) geladen worden met bestemming Mannheim. Ik spreek daarom met de twee eigenaren af voor een interview bij de Antwerpse Bulk Terminal (ABT). Nietsvermoedend rijd ik mijn grijze Suzuki de aan het Delwaidedok gelegen Kaai 750 op en ga na een prettig verlopen gesprek een uur later met een pikzwarte auto het terrein weer af.
Een zwarte Suzuki is na Koninginnedag, zo bleek onlangs in een tv-programma van Paul de Leeuw, op dit moment niet de meest populaire auto. Mijn auto zag er op dat moment net zo uit als de Sjouwer na het lossen van een vracht vettige cokes. Ondanks die vracht zijn Folkert en Robert zeer tevreden over hun bevrachter: “We varen al geruime tijd voor HTAG uit Duisburg; door de continuïteit blijven wij hen ook met de Sjouwer trouw, want we liggen eigenlijk nooit stil.”
Langere stuurhuiskolom
De Sjouwer en Sjouwer I worden voortgestuwd door twee Mitsubishi’s van 1700 pk elk bij 1600 toeren. Het koppelverband is turnkey gekocht bij Chris Kornet van Concordia Shipyards. De eigenaren vertellen over de afbouw: “Het was een keurige en leuke samenwerking. Als we iets anders wilden dan in het bestek stond, volgde er soms een kleine discussie, maar we gingen altijd lachend uiteen.”
“Het Chinese casco komt uit Nanjing en ziet er keurig en strak uit. Je ziet dat Kornet in China goede grond heeft en de regie via een medewerker ter plaatse zelf in de hand heeft. Het bestek is in overleg samengesteld, waarbij keurig is voldaan aan een paar eisen van ons. Zo wilden wij een iets langere stuurhuiskolom; we zijn van mening dat als je een containerschip aanbiedt dat ook voldoende moet kunnen vervoeren. Dat is gelukt, want door de wijziging van één laag containers extra kan de Sjouwer 400 TEU vervoeren.”
“Het had als consequentie dat er een zwaarder aggregaat moest komen en een langere stuurhuistrap. Verder hebben we de indeling van de woning op de tekening aan laten passen, maar daar blijft het wat betreft de veranderingen wel bij. We hebben bij het vaststellen van het bestek gelet op de centen en het hoefde voor ons niet al te luxe.”
“Niettemin is het een fraai schip met eenvoudige luxe geworden én met mooie vaareigenschappen. De vier Stuwa-roeren en de schroeven met een diameter van 1800 millimeter zijn gefabriceerd door De Waal volgens het beproefde concept dat zich in de praktijk al uitstekend bewezen heeft. De betimmering is verzorgd door Hoogendoorn, waarbij de kleur van de lessenaar tegen het zwart aan is. De door ons gekozen kleurstelling is terug te vinden in de stuurhut en de achter- en voorwoning. Daar hebben we geen onderscheid in gemaakt.”
Gouden ploeg
Folkert en Robert lossen elkaar normaal gesproken elke veertien dagen af en dat bevalt de eigenaren uitstekend. Ze besluiten hun verhaal: “Als een van ons van boord gaat, dient de ander zich maar te redden; dat geeft voor de ander de nodige rust. Aan boord van de Sjouwer is naast ons ook nog een stuurman actief. Voor de Kruier en Kruier I hebben we drie kapiteins in dienst. Ze denken alle drie anders, maar vullen elkaar perfect aan. We beschikken met die mannen over een gouden ploeg. Ze gaan veertien dagen op en zeven dagen af en wij zijn bijzonder blij met hun inzet; daar valt of staat je onderneming mee.”
Folkert Semplonius en Robert van der Meulen zijn al sinds 1989 actief in de binnenvaart en hebben hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf gestopt. Varen met een gemakkelijk manoeuvreerbare Kruier en Sjouwer is hun beloning.
(Jan Hoek)