- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmistade voegt zich bij Unibarge-team

Amistade voegt zich bij Unibarge-team

- Advertentie -

Delen

Geïnstalleerd bij Breko, 35.000 TEU’s per jaar erin/eruit. In tien jaar 58.000 uren op de Caterpillar-klok en nooit wat. Krap achttien reparatiedagen van de 3650 vaardagen waren redenen om met de nieuwe Amistade weer Cats van Pon te installeren en opnieuw bij Breko Nieuwbouw Papendrecht af te bouwen.
‘Amistade’ betekent in het Papiamento vriendschap. Een begrip dat de lading dekt voor de samenwerking met Daniël en Alexander Wanders, volgens opdrachtgever Henk Middelkoop van Amistade BV. De 6232 ton grote bunkertanker voegt zich bij het Unibarge-team voor lading.

De Amistade valt als een veertje tegen de kade. (foto’s Johan de Witte)

Dimensies
Na een rondje over het circuit Q8-Antwerpen maakte de nieuwe Amistade 18 oktober een service-pitstop aan de Handelskade in Dordrecht. Als de tanker uit de Kil draait en koers zet naar de kade is hij niet groter dan een stip. Maar met elke meter nemen zijn dimensies toe. Dan besef je wat een omvangrijk karwei het is om zo’n motortankschip van 135 x 15 meter te realiseren. Trots showt hij zijn besturing en valt als een veertje tegen de kade, waarmee de kapitein zijn routine verraadt. "Ieder zijn vak", zegt een toekijkende chauffeur vanuit zijn cabine.
De eveneens voor service naar de kade geroepen Patrick Hoekstra van Kobelt, staat achter zijn product als hij beweert dat "het besturingssysteem van Kobelt dergelijke manoeuvres mogelijk maakt. Kobelt mikt op precisie, duurzaam, flexibel en betrouwbaar", gaat hij verder. De chauffeur, geboeid door al het rvs design op die boot, luistert al niet meer. Wij stappen aan boord en krijgen een uurtje tijd voor foto’s en het interview.

Pensioen
Het door Rensen Shipbuilding aangeleverde Chinese casco werd door projectleider Joop van de Boogaard en zijn medewerkers aangekleed. Joop heeft als eigenschappen samenwerking, kwaliteit en opschieten. Hij begon 39 jaar terug bij Breko, samen met oprichter Rein Breijer. De met-vlag-en-wimpel-afbouw van de Amistade was zijn laatste project. Daarna pensioen!
De machinekamer die hij met zijn mannen creëerde is nog maar pas opgestart, niettemin heeft deze waterval aan techniek de uitstraling en duurzaamheid om zonder mankement de 67-jarige leeftijd te bereiken. Of de 29 meter lange Van Wijk-bunkergiek dan nog lang genoeg is laten we in het midden.
Zeker is dat de Amistade met de twee Veth Jets (1200 millimeter) en Van der Velden-roeren bestuurbaar blijft. Voor de woning heeft Willemsen Interieurbouw opnieuw met onnavolgbare uitvoering en gebruik van fraai materiaal gezorgd. De EBR-stuurhut is betimmerd als directiekamer, waarin Radio Holland met zijn Falcon-Line apparatuur de koers kristalhelder aangeeft.

De jongste Middelkoop, kapitein in opleiding.

De partners van de gebroeders Wanders, Evelien en Marloes, hebben evenals de onvermoeibare Mieny Wanders – allemaal in het complot – van het scheepsverblijf met smaak en stijl een thuis gerealiseerd. Voor het buiten-rvs en design is een beroep gedaan op het specialisme van Tecmon uit Werkendam. De voor- en achtermast bijvoorbeeld lijken op de versies zoals je die aan de Cotes Azur op spierwitte boten aantreft.

EPC-techniek
PSI plaatste, tekende en ontwikkelde het leidingsysteem met allround-mogelijkheden. De Amistade heeft achttien tanks en vier Bornemann-pompen (door EPS geleverd), gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services (EPS) uit Ridderkerk. EPS ontwikkelde in samenwerking met AIM Elektrotechniek uit Papendrecht en softwareprofessional Greenland Engineering uit Coevorden het European Pump Control-systeem (EPC).
Dit systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend bedienbaar. EPC functioneert via een plc met betrouwbare eigenschappen, waarmee het pompsysteem als een automatische piloot functioneert en in slimme eenvoud en efficiency zijn vergelijk niet heeft. In combinatie met de aanpak voor iets nieuws van Breko en de leidingstraat van PSI heeft de Amistade een uniek systeem.

Wim (als oudste), Henk en Fred (als de benjamin van de gebroeders) Middelkoop staan nu ieder aan het roer van een eigen tanker. In een ver verleden zette de één na de ander zijn eerste steek op de bolders van het mts Tim van Berend Schot. Berend leerde hen varen; nadien waardeerden zij hem als collega. Berend Schot is er sinds kort niet meer, maar vergeten wordt hij niet.
Met z’n drieën op de gewezen Jowi was het elf jaar lang containerbusiness. Dan is het tijd voor een volgende stap in je ontwikkeling. Voor Henk Middelkoop is het in de bunkering even aarden, ofschoon hij wel eens vaker tegen een enerverende situatie is aangelopen in de straten van New York tijdens de marathon aldaar. Sportief, durf, initiatief en ‘amistade’ heeft ie.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -