Kritiek op Duitse begroting: aanfluiting voor de binnenvaart

1
Een schip op het Mittellandkanaal. (foto AdobeStock)

De begroting van de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer voor 2020 is een aanfluiting voor de binnenvaart. Mathias Stein (SPD), voorzitter van de parlementaire commissie binnenvaart in Duitsland, heeft er geen goed woord voor over. Het verkeersministerie slaagt er al jaren niet in de openstaande vacatures binnen de vaarwegbeheerder in te vullen. Volgens Stein is dat een ramp voor de binnenvaart.

Bekaaid

De sector komt er volgens Stein in de begrotingsplannen voor volgend jaar meer dan bekaaid vanaf. Er staat geen woord in over extra personeel voor vaarwegbeheerder WSV en het verkeersministerie wil volgend jaar 100 miljoen euro minder uittrekken voor de vaarweginfrastructuur dan dit jaar.

Mathias Stein (foto Olaf Bathke)

Nochtans had verkeersminister Scheuer met het in mei gepresenteerde Masterplan Binnenvaart aangegeven volop in te zetten op de binnenvaart. In dat plan wordt de ambitie uitgesproken om de komende jaren 50 procent meer lading van de weg naar het water over te hevelen.

“Daar hebben we een goed functionerend en modern vaarwegennet voor nodig, maar ook vakmensen die dit netwerk kunnen onderhouden”, aldus Stein. “De logistieke sector moet erop kunnen vertrouwen dat binnenvaart een betrouwbare vervoersmodus blijft.”

Groeiende ergernis

In de praktijk ziet Mathias Stein steeds meer vertwijfeling bij de binnenvaart en haar klanten. Ook de ergernis in de sector groeit. Net als vorig jaar waren ook dit jaar weer diverse sluizen gestremd door personeelstekort bij de WSV.

De Duitse vaarwegbeheerder heeft honderden extra personeelsleden nodig, vooral vaklui en technici. Maar ook medewerkers om sluizen te saneren en onderzoek te doen naar laagwater, klimaatverandering en digitalisering.

Verantwoordelijk

De laatste jaren hebben het Duitse verkeersministerie en het ministerie van Financiën geld vrijgemaakt voor extra functies binnen de WSV. Die vacatures moeten echter ook ingevuld worden. Dat lukt volgens Stein al jaren niet. “Zo’n 1.500 van de 12.650 FTE’s bij de WSV zijn niet ingevuld. Bijna 12 procent. Van de nieuwe FTE’s die er in 2018 en 2019 bijkwamen, is niet eens een vijfde ingevuld.”

En dat is volgens Stein niet alleen te schuiven op het ‘algehele tekort aan vakkrachten in Duitsland’. Zoals het verkeersministerie keer op keer doet. “De bouwsector en ook de Deutsche Bahn laten zien dat ze hun vacatures wél ingevuld krijgen. Dit is een primaire taak van het verkeersministerie en dat moet zijn verantwoordelijkheid nemen.”

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Duitsland verwacht niet geheel onterecht geld van Nederland voor een goed werkende ‘Rhein’. Onze binnenvaartvloot is tenslotte de grootse gebruiker van deze vaarweg.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.