Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft een promotie-DVD laten maken over kleine binnenvaartschepen. Het eerste exemplaar werd tijdens het ‘Symposium Limburgse Binnenhavens’ overhandigd aan gedeputeerde Bert Kersten van de provincie Limburg.
De nieuwe promotiefilm is de start van een nieuwe serie informatieve minifilms over de sector. De film is uitgebracht onder de titel De drijvende kracht; kleine binnenvaart, grote klasse.
Waar nieuwe films door het BVB voorheen via de geijkte communicatiekanalen verspreid werden, kiest het bureau nu voor een nieuwe insteek. Door gebruik te maken van nieuwe kanalen als Youtube en Hyves kan de binnenvaart in korte tijd bij veel mensen bekend worden gemaakt.
Campagne
Maar daar heeft het BVB de sector wel bij nodig: “Veel binnenvaartondernemers zijn tegenwoordig op internetsites als Hyves te vinden. Daar zijn de mooiste foto’s van schepen dagelijkse reclame voor de binnenvaart. Deze trots op de schepen, klein en groot, kan via het internet snel en breed verspreid worden. Om dat te bereiken lanceert het BVB een online campagne waar een leuke gadget mee te verdienen is.” Het BVB vraagt iedereen in de binnenvaart om zelf ook mee te doen aan promotie van de bedrijfstak.
WHD
Op de Wereldhavendagen voor 3, 4 en 5 september is de binnenvaart zoals altijd nadrukkelijk aanwezig. Het ms Anda van de familie Verdonk komt voor de kade te liggen. Er wordt aandacht besteed aan het schone karakter van het schip. Thema van de WHD is: ‘Een bereikbare toekomst.’ Binnen het BVB wordt verder bestudeerd hoe hier invulling aan kan worden gegeven.
Houtlogistiek
Projectmanager Wilco Volker heeft een houtimporteur geadviseerd hoe de binnenvaart in kan worden ge past in de vervoersketen. Verwacht wordt dat het bedrijf houttransporten van de zeehavens naar Hengelo zal laten verzorgen. Vanaf september zullen meer medewerkers van het BVB zich bezig gaan houden met logistieke adviezen. Daartoe wordt een speciaal logistiek team geformeerd.