“Met gasolie varen we weliswaar sneller, maar kunnen we niet meer concurrerend werken”, zegt Bert Kornet van de coaster Jetstream op pagina 45 van deze krant. Hij zegt daarmee in een notendop wat er aan de hand is met de wereld. Economie zal altijd zwaarder wegen (nee, dat is wat anders dan ‘duurder kosten’, dat is namelijk fout en ‘zwaarder wegen’ is een bestaande uitdrukking) dan het milieu. Leg je daar nou maar bij neer.
Maar er is meer aan de hand met die opmerking: bij de zeevaart is sneller varen ook nog beter voor het milieu. Wat de binnenvaart dus moet doen is gaan varen op zware stookolie, dan kan in 2013 worden overgeschakeld op gasolie.
In de zeevaart is de hypocrisie echt om te gillen. Daar worden milieuprijzen uitgereikt voor milieuvriendelijke zeereders, omdat ze langzamer waren gaan varen. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakten, maar ze menen het heus. We wisten allemaal toch wel dat Maersk op halve kracht was gaan varen omdat ze de brandstof niet meer konden betalen. En dan heb je altijd weer van die naïeve optimisten die roepen: zie je wel dat je met het milieu geld kan verdienen. Die zien een leeg glas nog voor driekwart vol. Een glas dat bij een aantrekkende economie achter elkaar omkiept en dan is het dweilen met de brandstofkraan open, want dan zal het milieu iedereen een rotzorg zijn. Er moet weer geld worden verdiend, en dat vinden we allemaal belangrijker. Waar moet anders het geld van al die milieumaatregelen vandaan komen?
Maar de binnenvaart moet langzamer varen. De binnenvaart staat al bekend als langzaam, maar ik vind de huidige verontwaardiging van de binnenvaart echt de overtreffende trap van mosterd na de maaltijd. Dat langzaam varen werd in 2006 al aangekondigd als doorslaggevende factor omdat zonder deze zegen voor het milieu het Havenbedrijf Maasvlakte 2 niet mocht aanleggen. Toen heeft de binnenvaart wijselijk z’n mond gehouden, wilde het feestje van het Havenbedrijf niet verstoren. Het zal wel waar wezen dat als je langzamer vaart je minder vervuilt. Het zal niet helemaal een rechte lijn zijn die supersnel varen met stilliggen verbindt, maar vast staat dat speedboten naar verhouding het meeste brandstof verbruiken en stilliggende schepen het minst. Stel de redenering blijkt niet correct, dan moet het Havenbedrijf met hangende pootjes terug naar de Raad van State om te vertellen dat ze gejokt hebben over het schonere milieu om de Maasvlakte 2 erdoor te krijgen. Moet al dat zand weer terug. Dat wil zelfs de VZ&G niet.
Maar gelijke monniken, gelijke kappen. Dus het wegvervoer ook naar 13 kilometer per uur.
Binnenvaart: langzaam maar zeker [Steken onder water]
Delen
Meer