In Keulen zijn vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op termijn niet meer welkom in een groot deel van de binnenstad. Dit moet leiden tot een betere luchtkwaliteit in het centrum. Onder meer de Rheinuferstraße (B51), die de haven van Keulen-Niehl verbindt met de (chemie)industrie in het zuiden van Keulen, gaat onder deze regeling vallen.

De bond voor verkeer en logistiek (VVWL) in Noordrijn-Westfalen vreest dat dit juist zal leiden tot een nog slechtere luchtkwaliteit. Vrachtwagens die de B51 niet meer mogen gebruiken, zullen voortaan een veel langere route moeten nemen via de A1 en de A4. Ze moeten dan 36,7 km in plaats van 17,5 km afleggen. In het plan van de stad Keulen voor de verbetering van de luchtkwaliteit wordt een veel kortere (22,3 km) alternatieve route genoemd. Volgens de VVWL is deze echter niet geschikt voor grote vrachtwagens, en dus containervervoer.

Modal shift

Volgens VVWL-directeur Christoph Kösters gaat het ook niet alleen om de extra kilometers die de vrachtwagens in Keulen moeten rijden. “Als gevolg van de langere route en filevorming op de ring rond Keulen zullen vrachtwagens de haven van Niehl en de industrie in het zuiden nog maar maximaal twee keer per dag kunnen verbinden. Dit is momenteel nog drie keer per dag.” Dit maakt volgens de VVWL binnenvaarttransport van containers vanuit de zeehaven naar de haven van Niehl minder aantrekkelijk dan het directe vervoer van de containers per vrachtwagen naar de industriebedrijven in het zuiden van Keulen. Hele stromen containers zouden dus wel eens van het water naar de weg kunnen verschuiven, wat uiteraard tot veel meer emissies leidt. De VVWL heeft de politiek in Keulen om een oplossing gevraagd.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.