- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHaven Keulen-Deutz gaat dicht

Haven Keulen-Deutz gaat dicht

- Advertentie -

Delen

De haven Deutz in Keulen gaat op slot. Vanaf 2021 wordt het gebied herontwikkeld voor wonen en werken. De overslag moet wijken.

Eind vorig jaar sloot eigenaar Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) een contract met de stedelijke ontwikkelingsmaatschappij Moderne Stadt. Deze maand kwam de verkoop definitief rond. In 2021 start de herontwikkeling van het 35 hectare grote havengebied (waarvan 123.700 m² wateroppervlakte) tot een nieuwe wijk voor wonen en werken aan het water.

HGK laat weten dat de beslissing om de haven als logistieke locatie op te geven niet eenvoudig was. “Maar om de haven in de toekomst nog rendabel te kunnen uitbaten, moeten we hem ombouwen en uitbreiden. Daardoor zou het vrachtwagenvervoer door het stadscentrum verder toenemen, en dan zijn conflicten voorgeprogrammeerd.”

HGK en RheinCargo, de joint venture tussen HGK en de havens Neuss-Düsseldorf, blijven de Deutz-haven tot eind 2020 benutten voor goederenoverslag. Voor de huurders in de haven wil RheinCargo een geschikte alternatieve locatie vinden.

 

Wegennet overvol

Zo legt opnieuw een overslagplaats voor de binnenvaart het af tegen de oprukkende trend van wonen en werken aan het water. Dit terwijl het versterken van de modal shift hard nodig is. Het weggennet in en rond Keulen is overbelast en ook het spoor bereikt de grenzen van zijn capaciteit. Op de Rijn is nog capaciteit genoeg.

Containeroverslag vindt in Niehl plaats, in het noorden van de stad. Voor het voor- en natransport van de containers worden vrachtwagens ingezet. Door de groeiende files in de regio, onder meer veroorzaakt door bouwvallige bruggen, is het wegvervoer van en naar Niehl inmiddels zo duur en omslachtig geworden dat het relatief goedkope binnenvaartvervoer tussen Keulen en de ARA-havens geen compensatie meer kan bieden. Reden waarom veel expeditiebedrijven hun goederen inmiddels direct per vrachtwagen van en naar de zeehavens vervoeren. Een voor de binnenvaart nadelige ontwikkeling.

 

Spooralternatief

Onder leiding van Logistiekregio Rheinland gaan de Kamers van Koophandel in Keulen, Siegen en Mittlerer Niederrhein samen met CTS Container Terminals in Keulen-Niehl, KSW Kreisbahn Siegen-Wittgenstein en RheinCargo een spooralternatief ontwikkelen voor het wegvervoer tussen de havens op de linkeroever van de Rijn en industriegebieden op de rechteroever. Ook op de Noord-Zuidas zitten de wegen in Keulen overvol.

HGK zou ook graag de haven in Godorf uitbreiden zodat ook daar een containerterminal kan worden ontwikkeld. De uitbreiding van Keulen-Godorf is omstreden en enkele jaren geleden stilgelegd nadat er fouten in de planprocedure waren vastgesteld.

 

(foto HGK)

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -