Ook de komende drie jaar baggert de Nooitgedacht van scheepvaartbedrijf BTO uit Sliedrecht in de Rotterdamse haven. Het bijna vijftig jaar oude kraanschip dankt zijn nieuwe contract aan de vergroening die het heeft ondergaan. Het Havenbedrijf Rotterdam verstrekt nieuwe contracten namelijk bij voorkeur aan nautisch dienstverleners die extra hebben geïnvesteerd in een lagere uitstoot en zo bijdragen aan schonere lucht in de Rotterdamse haven.
De Nooitgedacht kreeg onder andere een elektromotor voor de kraan, elektrificatie van de voortstuwing en de boegschroef en een katalysator. Het gebruik van GTL (Gas To Liquid) als brandstof draagt ook bij aan beperking van de uitstoot. Binnenkort krijgt het kraanschip van de Green Award Foundation het predicaat Gold, de hoogste blijk van waardering van dit keurmerk.
Het 63 meter lange schip van BTO baggert in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam in de hoeken van de Rotterdamse havenbekkens waar de grotere schepen van collega Van der Kamp niet kunnen komen. Dat baggerbedrijf uit Zwolle ksleepte onlangs ook een nieuw contract is de wacht doordat het de Ecodelta laat bouwen, een hypermodern baggerschip dat op LNG gaat varen.
BTO is met de Nooitgedacht al veertien jaar werkzaam in het havengebied van Rotterdam om onderhoudsbaggerwerkzaamheden uit te voeren. Dat gebeurt door een elektrisch hydraulisch aangedreven PLM-baggerkraan. De Nooitgedacht is ook uitgerust met een baggermonitoringssysteem, zodat het Havenbedrijf de werkzaamheden op afstand kan volgen.