Is of wordt de overname van Balk Shipyard door een Chinese investeerder getoetst door de Nederlandse overheid? Bijvoorbeeld in het kader van de Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames. Dat vragen Inge van Dijk, Mustafa Amhaouch en Hilde Palland van de CDA-fractie in de Tweede Kamer aan minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat.
Ze willen weten wat de minister ervan vindt dat “een oer-Hollands familiebedrijf, dat sinds 1798 bestaat, wordt overgenomen door een Chinese investeringsmaatschappij” en of zo’n overname wel past in het (maak)industrie- en familiebedrijvenbeleid van het kabinet en bij slimme, strategische industriepolitiek. Ze vrezen dat deze overname op korte of (middel)lange termijn gevolgen zal hebben voor de (internationale) positie van de Nederlandse maritieme sector.
Groeikansen
De familie Balk verkocht de aandelen onlangs aan Zhongying International zodat de werf op Urk kan groeien: fysiek door een groter bedrijf in de toekomstige buitendijkse haven en commercieel door meer buitenlandse klanten, onder andere in Azië en Australië.
“Is u bekend of behalve de Zhongying International Holding Group nog andere partijen, binnen Nederland of binnen Europa, geïnteresseerd of kandidaat waren om Balk Shipyard te helpen doorgroeien?”, vragen Van Dijk, Amhaouch en Palland. Ze willen ook weten of er financieringsinstrumenten zijn voor Nederlandse bedrijven in de maritieme maakindustrie, zodat Balk Shipyard zelfstandig had kunnen groeien.
Garanties
De CDA-fractie wil verder meer weten over Zhongying International: “Waar is dit bedrijf gevestigd, welke personen en/of partijen zitten hierachter? In welke sectoren en landen heeft de Zhongying International Holding Group nog meer geïnvesteerd? Heeft deze investeringsmaatschappij nog meer investeringen of overnames gedaan in Nederland? Indien ja, welke?”
De Kamerleden vragen of er afspraken zijn gemaakt met Zhongying International over vestiging in Nederland en op Urk en over behoud van werkgelegenheid. “Hoe groot is het risico dat Balk Shipyard, als gevolg van de groeiambities, alsnog uit Urk zal vertrekken?” Ze willen in dat licht weten hoe het staat met de plannen voor de aanleg van de buitendijkse haven.
“Bent u bereid zich er maximaal voor in te spannen dat Balk Shipyard op Urk blijft en daarmee bedrijvigheid, kennis, innovatie en werkgelegenheid voor Nederland behouden blijven? Indien ja, op welke manieren?”