Dankzij een managementovername zijn Eric Rietveld en Marcel van Tiem eigenaar geworden van Scheepswerf De Gerlien van Tiem in Druten. Daarmee gaat de succesvolle werf een nieuwe fase in, ook al verandert er in feite verder niets bij kilometerpaal 903 aan de Waal.
De Gerlien van Tiem is bekend als nieuwbouwwerf van alle soorten binnenvaartschepen, maar ook actief in reparatie, onderhoud en bouwer/leverancier van door het bedrijf zelf ontwikkelde spudpalen en boegschroeven. Het bedrijf werd in 1967 opgericht door Frans van Tiem. De nu 88-jarige ondernemer, die nog dagelijks op de werf te vinden was, heeft
De Gerlien van Tiem overgedragen aan het zittend management: Eric Rietveld en Marcel van Tiem.
Steun
Op 30 januari zijn de handtekeningen gezet. Eric en Marcel konden de aandelen overnemen met steun van een consortium van investeerders uit de binnenvaart. Gerrie van Tiem, Marcel Zweers, Teo van Maastricht en Wim Driessen maken deel uit van de groep.
“We zijn hen dankbaar voor die steun”, geeft Eric aan. “Toen deze kans zich aandiende, zijn Marcel en ik gaan kijken wie ons zou kunnen helpen in dit project. Dit is een mooie club mensen die hun sporen hebben verdiend en die ook weten wat binnenvaart is. Dat is toch best een aparte branche en als je dan met externe partijen gaat werken die er geen feeling mee hebben, dan kan het best een lastig verhaal worden.”
Hij laat erop volgen: “Wim Driessen ken ik persoonlijk al vrij lang. We hebben samen in Nijmegen op het internaat gezeten.”
Wij zijn Frans van Tiem bijzonder dankbaar voor zijn jarenlange toewijding en leiderschap
Verder bouwen
De overname onderstreept volgens Eric en Marcel “de toewijding aan continuïteit en bevestigt het vertrouwen in de toekomst van de scheepswerf, zowel vanuit het management als vanuit de brede groep van aandeelhouders. Onze medewerkers, klanten en leveranciers kunnen blijven rekenen op de vertrouwde kwaliteit en service die zij van ons gewend zijn.”
“Wij zijn Frans van Tiem bijzonder dankbaar voor zijn jarenlange toewijding en leiderschap”, zeggen de nieuwe eigenaren. “Zijn visie heeft de basis gelegd voor het succes van De Gerlien van Tiem en wij zetten ons met volle overtuiging in om zijn nalatenschap voort te zetten en verder uit te bouwen.”
“Met deze stap kijken wij met vertrouwen en enthousiasme naar de toekomst. Wij blijven investeren in innovatie en streven ernaar om hoogwaardige diensten te blijven leveren aan de binnenvaartsector. Samen met ons toegewijde team en in nauwe samenwerking met onze partners, bouwen wij verder aan een sterke en vooruitstrevende scheepswerf.”
Ook reparaties en ombouwen
De Gerlien van Tiem beschikt aan de Waal over een uitgestrekt terrein met eigen havens, veel ligplaatsen, een groot aantal kranen, drie stevendokken en een droogdok voor schepen tot 110 meter lengte.
De twee compagnons kennen het bedrijf door en door. Eric werkt inmiddels bijna dertien jaar bij De Gerlien van Tiem. Marcel al achttien jaar.
“Ik ben altijd verantwoordelijk geweest voor de nieuwbouw”, vertelt Eric. “En Marcel voor de reparatie, ombouw, de spudpalen en de boegschroeven. Qua hoeveelheid werk is dat aardig in evenwicht.”
Gemiddeld bouwt De Gerlien van Tiem vier tot zes nieuwbouwschepen per jaar af. “Nu hebben we er zes tegelijk liggen en er komt nog weer het een en ander aan”, weet Eric al. “Dus we zijn op dit moment goed gevuld.”
Ze houden de verhouding reparatie en nieuwbouw goed in de gaten, zodat er voldoende capaciteit is. “Je hebt jaren waarin we grote reparaties en/of ombouwprojecten hebben… Dan houden we daar rekening mee en doen we wat minder nieuwbouw. Nu hebben we wat meer nieuwbouw en dan nemen we minder ander werk aan. De combinatie is goed, ook voor de continuïteit. De nieuwbouwprojecten springen het meest in het oog, dat snap ik, maar reparatie is voor ons net zo belangrijk.”
Trots
Uitkijkend over de haven zegt Eric: “De werf is goed uitgerust, helemaal up-to-date. Dus we hebben voor de aankomende tijd geen specifieke investeringen voorzien. We willen op dezelfde voet verdergaan en uitbouwen. We willen vooral mooie opdrachten blijven doen.”
De trots is onmiskenbaar aanwezig. Dat is bij Marcel al niet anders: “Dat we alles in huis hebben is een groot voordeel. We kunnen in principe alles zelf. Afhankelijk van de afmetingen kunnen we een schip droogzetten en dus ook onderwater dingen zelf inbouwen. Dat maakt dat we snel kunnen handelen en ook heel flexibel zijn.”
“De medewerkers hebben er vertrouwen in en wij hebben vertrouwen in hen. Ja, we hebben een mooie club mensen…
Er werken circa 35 mensen in vaste dienst. “Plus een aantal inleners en dan hebben we daarnaast natuurlijk ook altijd nog heel wat onderaannemers op de werf rondlopen”, zegt Marcel. “Het wisselt sterk, maar in totaal is hier toch minstens honderd man aan het werk. Op drukke dagen kunnen het er ook 300 zijn.”
Hoe heeft het personeel het nieuws over de overdracht ontvangen? “Heel goed, heel positief”, antwoorden Eric en Marcel. “Ja, ze waren echt allemaal heel positief. Ook vanwege dezelfde redenen waarom wijzelf zo gelukkig zijn: de continuïteit is gegarandeerd en dat is voor de mensen natuurlijk zekerheid.”
“Ze weten waar ze aan toe zijn, en dat is fijn. Ze weten ook wie wij zijn en meesten kennen ook de partijen die achter ons staan. Ze hebben er vertrouwen in en wij hebben vertrouwen in hen. Ja, we hebben een mooie club mensen…”