Martijn van Helvert (foto) verbaast zich over de extra controles op bemanningssterkte en arbeidstijden in de containerbinnenvaart, die ILT deze week aankondigde. De woordvoerder Binnenvaart van het CDA in de Tweede Kamer heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu gevraagd waarom dat gebeurt.
Volgens hem druist het in tegen de opdracht die de minister van de Kamer had gekregen om “anticiperend te gaan handhaven” vooruitlopend op de minder strenge bemanningseisen waaraan in Europees verband wordt gewerkt.
Anticiperend handhaven
Van Helvert vraagt Schultz of ze de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft geïnformeerd over “de opdracht die zij bij motie van de Tweede Kamer heeft gekregen om in deze regelgeving ‘anticiperend te gaan handhaven’, daar waar deze regelgeving haar belangrijkste aanpassing zal hebben?” Als dat zo is, wil hij weten wat de verklaring is dat toch hierop gecontroleerd wordt.
Hij vraagt Schultz om aan te geven op welke specifieke elementen het anticiperend handhaven betrekking zal hebben. “Zodat de sector weet waar zij aan toe is.” Van Helvert wil de antwoorden,
“gelet op het spoedeisende karakter vanwege de op korte termijn startende intensivering” binnen veertien dagen hebben van de minister.