Een groot aantal kades en damwanden nadert het einde van hun beoogde ontwerplevensduur. Alleen al in de haven van Rotterdam gaat het om tientallen kilometers kademuur. Voor heel Nederland gaat het naar schatting om meer dan 1.500 kilometer aan grondkerende constructies.
De vervanging van deze constructies komt de komende jaren miljarden euro’s. Kennisinstituten en marktpartijen hebben daarom de handen ineengeslagen om een nieuwe beoordelingsmethode te ontwikkelen voor bestaande kademuren en damwanden. Als daarbij effecten van “bewezen sterkte” worden meegenomen, kan voor veel kades en damwanden met een (tientallen) jaren langere levensduur worden gerekend. Dat kan haven- en andere infrastructuurbeheerders de komende jaren helpen om kosten, materialen en CO2-emissies te besparen.
“Bewezen sterkte”
De ontwikkeling van de nieuwe beoordelingsmethode is een initiatief van havenbedrijven (Rotterdam, Amsterdam, North Sea Ports, Groningen, Den Helder, Moerdijk), gemeentes (Amsterdam, Rotterdam), Rijkswaterstaat, kennishub SmartPort en de kennisinstellingen TNO en Deltares.Download hier het volledige rapport.
De nieuwe beoordelingsmethode maakt gebruik van het principe van “bewezen sterkte”. Dit houdt in dat bij de beoordeling van de constructieve veiligheid rekening wordt gehouden met belastingen die de constructie tot op dat moment al heeft ‘overleefd’ zonder te bezwijken.
Hierdoor daalt de faalkans van de constructie in de tijd, en dat resulteert in een langere levensduur. Dat kan jaren tot zelfs tientallen jaren winst opleveren. Om de nieuwe beoordelingsmethode daadwerkelijk toe te passen, moet er nu een nieuwe NEN-norm worden geschreven.