De kademuren, steiger en bijbehorende werkzaamheden voor de nieuw te bouwen HES Hartel Tank Terminal zijn 17 december opgeleverd. De Combinatie HHTT, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort (Koninklijke VolkerWessels), Mobilis (TBI) en Boskalis Nederland, heeft het bouwterrein overgedragen aan opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam.
Met dit contract was een bedrag gemoeid van ruim 100 miljoen euro. Twee jaar geleden startte de Combinatie HHTT met de aanleg van het project aan de Mississippihaven op de Maasvlakte.
Kademuren
Het project bestond uit de aanleg van een diepzeekademuur met een lengte van 1.200 meter, een aansluiting van de nieuwe kade op een bestaande kade, een kademuur over de lengte van 1.000 meter voor vijf binnenvaartschepen – voorzien van walstroom – en een steiger van 350 meter met vier aanlegplaatsen. Er werden ook grond- en baggerwerkzaamheden uitgevoerd.
Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam, spreekt zijn complimenten uit over HHTT. “Het ging om één van de diepst stekende kademuren van de Rotterdamse haven. Ondanks de ontdekking van meerdere archeologisch interessante scheepswrakken heeft de Combinatie HHTT het werk binnen de afgesproken tijd opgeleverd.”
Tankterminal
Parallel aan de bouwwerkzaamheden voor de kademuren en de steiger wordt er sinds eind 2018 ook volop gebouwd aan de tankterminal zelf. De verwachting is dat de HES Hartel Tank Terminal, een opslagterminal voor olieproducten en biobrandstoffen, in de loop van 2021 in gebruik wordt genomen.