Met de aansluiting van Rotterdam Container Terminal (RCT) op de Maasvlakte en Combi Terminal Twente Rotterdam (CTT) in Pernis dekt het InlandLinks netwerk nu het hele Rotterdamse havengebied af. Eerder traden in het Waalhavengebied UWT en in het Eemhavengebied de Steinweg Beatrix terminal toe. Het netwerk omvat nu veertig terminals in Nederland, België, Duitsland, Polen, Italië en Hongarije.
RCT
RCT op de Maasvlakte is 17 hectare groot en heeft een overslagcapaciteit van ruim 550.000 TEU per jaar. De terminal beschikt over een kade van 410 meter, met twee kadekranen op rails. Er kunnen schepen afmeren met een diepgang tot 10 meter. De terminal heeft 3 treinsporen (2 x 300 meter en 1 x 350 meter). RCT ontvangt dagelijks enkele tientallen binnenvaartschepen, die tevens aan kunnen meren bij de nabijgelegen DCS-terminal van de Kramer Group aan de Amazonehaven.
CTT Rotterdam
CTT Rotterdam, aan de oostkant van Pernis, is 4,5 hectare groot en heeft een overslagcapaciteit van 150.000 TEU per jaar. De terminal beschikt over een kade van 140 meter, met 8 meter diepgang en een mobiele kadekraan. Op de drie treinsporen kunnen treinen tot een lengte van 650 meter behandeld worden, door middel van reachstackers. CTT Rotterdam heeft vier tot vijf keer per week een treindienst, onder andere van en naar Neurenberg/München, Stuttgart en Kutno (Polen).
CTT Rotterdam en RCT fungeren ook als draaipunt voor de terminals op de Maasvlakte. Dagelijks doen een tiental binnenvaartschepen de terminal aan vanaf onder andere Hengelo, Antwerpen, Vlissingen en Terneuzen.
Inland Links
InlandLinks is het online platform voor containerterminals in het achterland met intermodale (rail en/of binnenvaart) dienstverlening van/naar Rotterdam. De deelnemende terminals worden gepresenteerd op basis van geobjectiveerde en vergelijkbare criteria. De criteria worden jaarlijks gecontroleerd om de juistheid te kunnen verzekeren. Inland Links stelt deelnemers in staat algemene opties en specifieke voordelen te identificeren van aan Rotterdam gerelateerd intermodaal transport. Het draagt tevens bij aan vergroting van het intermodaal vervoer per binnenvaart en trein van de zich in de komende 25 jaar verdrievoudigende containerstroom. InlandLinks is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam en is twee jaar gestart in samenwerking met de Vereniging van Inland Terminal Operators (VITO).
Rotterdam verwacht de komende 25 jaar een verdrievoudiging van de containerstromen. Vanwege de groei van de wereldhandel, de gunstige geografische ligging en de toename van zeer grote containerschepen met een capaciteit van rond de 20.000 eenheden elk. Van de totale overslag van circa 30 miljoen TEU in 2035, wordt naar verwachting 12 miljoen TEU aan- en afgevoerd met kleinere schepen van en naar Europese havens. Ongeveer 18 miljoen TEU komt en gaat via intermodaal transport van en naar het achterland. Voor deze stroom moet InlandLinks betere en meer duurzame verbindingen zichtbaar maken.