Ingepakte brug

0

Het groot onderhoud aan de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal verloopt voorspoedig. Rijkswaterstaat versterkt de stalen constructie, voert reparaties uit aan brugdek en pijlers, verft de brug en verhoogt de brug met 45 centimeter. Afgelopen week is de boog geheel in folie ingepakt.

In het weekend van 17 tot 19 mei is de Jutphasebrug die Utrecht en Nieuwegein met elkaar verbindt, ruim 15 meter opzij geschoven en is de tijdelijke hulpbrug geplaatst. Op deze manier kan de hele renovatie plaatsvinden met weinig verkeershinder.

(foto’s Rijkswaterstaat)

Na het uitschuiven, is de brug 1,20 meter opgevijzeld. Zo kan de aannemer aan de onderzijde werken zonder de scheepvaart te hinderen. In juni en juli zijn staalversterkingswerk­zaam­­heden aan de boog uitgevoerd. Begin juli is een steiger op de brug gebouwd, daarna is de hele brug van folie voorzien.

Schilderen
De brug krijgt in de komende acht tot tien weken een nieuwe verflaag. De aannemer verwijdert eerst door middel van stralen de oude verf en brengt daarna de nieuwe verf met een spuittechniek aan. Het volledig inpakken in folie voorkomt stofvorming in de omgeving en eventuele verontreiniging van het oppervlaktewater. Als de verf is aangebracht, worden in oktober de folie en de steiger weer verwijderd.
Vanaf november wordt het bestaande (niet gebruikte) fietspad aan de noordzijde van de Jutphasebrug verwijderd en wordt de onderzijde van de brug gerenoveerd. Dit gebeurt vanaf werkwagens onder de hoofdoverspanning (de boog) en vanaf steigers onder de aanbruggen. Ook hier gaat het om het conserveren, en ook om het aanbrengen van een nieuwe rail voor de inspectie­wagens en het verwijderen van niet meer functionerende kabels en leidingen. Tot slot komt nieuw asfalt op de brug.

Terugschuiven
Najaar 2015 wordt de hulpbrug verwijderd, worden de opleggingen vervangen en wordt de opgeknapte Jutphasebrug teruggeschoven en op zijn definitieve hoogte gebracht. Dat is circa 45 centimeter hoger dan vóór de renovatie, zodat containerschepen met vier lagen onder de brug door kunnen varen. De brug kan dan weer dertig jaar mee.

De renovatie van de Jutphasebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen boogbruggen.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.