ING: Binnenlands vervoer doet het beter dan Rijnvaart

0
(foto Tekst & Toebehoren)

Het vervoer per binnenvaart blijft nationaal goed op peil, maar door het kwakkelende vervoer over de Rijn gaat het internationaal minder. Dat concludeert ING Economisch Bureau uit de jongste cijfers.

De binnenvaart ervaart de afhankelijkheid van bulk. Dat drukt de vervoersvraag in 2021. De ING-economen schrijven in hun nieuwste Vooruitzicht Transport en Logistiek: “De sterke afhankelijkheid van grondstoffenvervoer (55% droge bulk, ruim 25% natte bulk) zorgt ervoor dat het herstel voor de binnenvaart in 2021 niet snel zal gaan. Hoewel de staal- en auto-industrie het beter doen, zijn de vooruitzichten voor de bouw minder goed en neemt het vervoer van kolen (nog altijd goed voor een kleine 10%) structureel af.” De binnentankvaart heeft last van minder vervoer van brandstoffen doordat het auto- en vliegverkeer voorlopig nog niet terugkomt op het oude niveau.

Binnenlandse binnenvaart presteert relatief goed

In 2020 daalde het binnenlands vervoer over water met 2 procent. Dat was beduidend minder dan het internationaal vervoer. “Het overheidsbeleid om meer gebruik te maken van de ‘Blue Road’ lijkt in elk geval deels te werken”, concludeert ING Economisch Bureau. Met het verder uitgebreide netwerk van inland terminals en de bundeling van lading is het binnenlandse  containervervoer, ondanks de congestie in de havens, nog licht gegroeid. Ook de vooruitzichten hiervoor blijven positief, stellen de onderzoekers.

Lichtpuntje: Europese Green Deal

Dat de binnenvaart het moeilijk houdt, is vooral te wijten aan het internationale vervoer – en dat legt met een aandeel van 70 procent veel gewicht in de schaal. Het vervoer op de Rijn en zijrivieren staat al langer onder druk, aldus ING Economisch Bureau.

“Ook het afgelopen jaar liep dit terug. Dit komt naast corona door de afbouw van het (energie)kolenvervoer en de sterker schommelende waterstand, die verladers in de groeimarkt containers naar het spoor doet uitwijken.”

De economen zien wel een lichtpuntje voor de lange termijn: dat de Europese Commissie het vervoer via de binnenvaart met de Green Deal in 2030 met een kwart wil laten stijgen. Ze voegen er wel aan toe dat er ook voor het spoor forse groeidoelstellingen zijn.

Laagwater

Sinds de droogte in 2018 staat laag water hoog op de agenda in de binnenvaart en dat blijft zo in 2021, stelt ING Economisch Bureau. “Het afgelopen jaar bleven extreme standen weliswaar uit, maar was de impact op de volumes groot. Een groot deel van het jaar schommelde de waterstand op de Rijn bij Kaub rond het kritische peil van 150 centimeter waaronder de belading omlaag gaat en veelal prijstoeslag van toepassing wordt.” Opvallend vinden de economen dat het gemiddeld prijsniveau in 2020 desondanks met circa 10 procent is gedaald.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.